Förslag till kongressen: Öppna dörren för olika former av aktivism

”Översynsutredningens rapport” ger förslag på förbättringar av arbetsformerna i Kommunal. Framför allt handlar det om att fortsätta effektivisera organisationen, ett arbetsnära fackligt arbete, ökad mångfald samt att engagera fler unga och privatanställda.

Översynsutredningen har fått i uppdrag att utvärdera 2004 års kongressbeslut Kamp med hjärta samt att ge förslag hur Kommunal kan fortsätta att utvecklas. Rapporten belyser Kommunals organisationsarbete och hur förbundet har lyckats med att arbeta mer smart och medlemsnära.

Många viktiga målsättningar i Kamp med hjärta har uppnåtts när det gäller exempelvis rollfördelning i organisationen, arbetsformer som stärker beslutsfattandet, gemensam verksamhetsplanering, organisation med regionala fackliga ombud, RFO, ledarskapsprogram samt tillgänglighet.

Kommunal Direkt är en rådgivande tjänst till medlemmar, potentiella medlemmar och förtroendevalda som har förbättrat servicen. Här får de snabbt kompetenta svar på fackliga frågor, lagar och avtal. Kommunal Direkt nås via telefon, mejl och närvaro på Facebook.

KLOK, Kommunals lokalavdelningar, var ett annat steg i förändringsarbetet. Avdelningarna behövde arbeta mer lika för att bättre tillvarata medlemmarnas intressen och erbjuda dem likvärdig service, tillgänglighet och inflytande. Målet med KLOK var också att locka fler medlemmar. KLOK-arbetet har lett till att Kommunal som organisation är mer samlad och arbetar efter en gemensam röd tråd.

Kommunal vände till slut den negativa trenden. Ett hårt och målinriktat arbete fick fart på medlemsvärvningen. De senaste fyra åren har kurvorna pekat uppåt och Kommunal kunde avsluta 2015 med vind i seglen, genom den största medlemsökningen sedan i början av 1990-talet.

Firandet blev kort. I januari 2016 granskades Kommunal av Aftonbladet. Felaktigheter och oacceptabla förhållanden uppdagades. Granskningen fick ett mycket stort genomslag och har inte lämnat någon oberörd. Medlemmarnas reaktioner blev kraftiga och många valde att gå ur Kommunal. Förtroendet för Kommunal är tydligt påverkat av krisen. Fokus ligger nu på att rätta till alla felaktigheter och återvinna medlemmarnas förlorade förtroende.
Förtroendet för Kommunal bland medlemmar och allmänhet är lågt. Det visar flera av varandra oberoende undersökningar. Krisen i början av 2016 spädde på den negativa bilden av Kommunal. De förtroendevalda på arbetsplatserna har dock ett bättre anseende än Kommunal nationellt.

Det är ett allvarligt läge. Det är också ett gyllene tillfälle för förändring. Kommunals legitimitet som fackförening är beroende av en hög organisationsgrad. För vissa medlemsgrupper i Kommunal, som unga och visstidsanställda, samt inom vissa privata avtalsområden, är den för låg.

Medlemmarna i Kommunal arbetar i 230 yrken, i tolv branscher. De har en flora av arbetsgivare: 290 kommuner, 21 landsting och runt 17 000 privata arbetsgivare. De arbetar på närmare 49 000 arbetsplatser. Kommunal tecknar idag 65 centrala kollektivavtal med 20 olika arbetsgivarorganisationer. Var fjärde medlem i Kommunal har en privat arbetsgivare.

Satsningen på regionala fackliga ombud, RFO, har inte varit så framgångsrik som förväntat. RFO är verksamma på de privata arbetsplatserna, men har tenderat att främst användas som en förhandlare. En stor vinst med RFO är att de hanterat många oegentligheter på de privata arbetsplatserna. De skulle förmodligen inte ha påträffats annars. Privatanställda medlemmars villkor har fått större utrymme i Kommunal. Deras inflytande på arbetsplatserna har däremot inte ökat genom RFO-verksamheten.
Arbetsplatsen är den viktigaste arenan för att möta medlemmarna. Det är där medlemmarna avgör om medlemskapet i Kommunal gör skillnad för dem.  Kommunal har på flera olika sätt anpassat sina arbetsformer för att vara mer arbetsplatsnära. Förberedelserna inför årets avtalsrörelse är ett exempel på det. Mer än 55 000 medlemmar står bakom avtalsförslagen.

Översyndutredningen visar på att Kommunal måste ha ett tydligare medlemsperspektiv. Frågor som måste ses över är var i organisationen ska medlemmen ha sitt direktinflytande? Hur ska Kommunal stärka det?
En granskning av representativiteten bland de förtroendevalda visar att unga, privatanställda och utlandsfödda är underrepresenterade. De förtroendevalda i Kommunal tillhör de mer etablerade medlemsgrupperna, när det gäller yrke, bransch, sektor, ålder och etnicitet. Medlemmar under 30 år utgör 16 procent av medlemskåren. Bara knappt fyra procent av uppdragen i Kommunal innehas av dem.

Många medlemmar i Kommunal har utländsk bakgrund men de är dåligt representerade i Kommunals avdelnings- och sektionsstyrelser. Mångfald är en ledningsfråga på alla nivåer i Kommunal. Minoriteters kompetens behöver tas till vara på för organisationens bästa.  För att fler ska kunna dela på uppdragen föreslår rapporten att en förtroendevald ska kunna utses till högst två funktionella sektionsuppdrag.

Arbetsplatsnära fackligt arbete kan lika gärna ske i digitala rum, i grupper och diskussionstrådar på sociala medier. Det viktiga är att det fackliga arbetet ska ske nära och tillsammans med medlemmarna.
Kommunal har 27 300 förtroendevalda varav de flesta är arbetsplatsombud och/eller skyddsombud. Arbetsplatsombuden och skyddsombuden är centrala i det arbetsplatsnära fackliga arbetet. De ska fånga upp arbetsplatsens frågor och ha förståelse för vilken väg de drivs bäst. Kommunal behöver fördubbla antalet arbetsplatsombud och skyddsombud.

På stora arbetsplatser kan medlemmarna bilda arbetsplatsklubbar, där det är möjligt. Arbetsplatsklubbar ska utgöras av medlemmar på samma arbetsplats, inte i samma förvaltning.

Kommunals utmaning är att öppna dörren för olika former av aktivism. Nätverk, aktioner, namnsinsamlingar, Facebookgrupper mm – det finns många olika sätt att driva frågor. Att vara fackligt aktiv är inte detsamma som att vara förtroendevald. Det går utmärkt att vara aktiv utan att ha ett uppdrag och utan att vara med och driva Kommunal som organisation.