Förslag till kongressen: Miljömässigt ansvar före bekvämlighet vid resor

Inför 2016 års kongress har resereglementsutredningen arbetat med att se över resorna för Kommunals förtroendevalda och anställda. Mycket fungerar bra men det finns områden med möjligheter till förbättringar.

I ”Resereglementensutredningens rapport” föreslås ett flertal förändringar.

En gemensam resepolicy ska gälla för hela Kommunal. Avdelningarna har olika ersättningsregler vid bland annat lokala studier och cirkelverksamhet. Utredningen anser det angeläget att reglera även detta område i det gemensamma regelverket.
Organisationen beslutar om när och hur det ska resas. Det är Kommunals behov av kostnadseffektivt och miljömässigt resande som ska styra. Inte den resandes personliga behov och beslut.
Gemensamma beställningsrutiner. Resorna bokas genom en resebyrå som har upphandlats av LO. Genom att beställa genom en resebyrå uppnås större volymer vilket i sin tur kan leda till lägre priser. Det är också ett sätt att ta fram relevant statistik över Kommunals resande.

Avdelningarna rekommenderas också att använda en resebyrå och att upprätta rutiner om hur resebeställningarna ska ske. Det är viktigt att det finns en ansvarig resesamordnare på avdelningarna som kan föra en dialog med förbundet. På förbundskontoret sker resebeställningarna genom den anställde resesamordnaren.

Miljöfrågorna får större tyngd. Miljömässigt ansvar ska ses som överordnad den enskilde resenärens behov av bekvämlighet. Utgångspunkten för reglementet har varit att hitta en balans mellan den enskilde resenärens behov i form av bekvämlighet, säkerhet, effektivitet och fritid/familjeliv kombinerat med Kommunals krav på kostnadskontroll och miljöansvar.

Restriktivare regler avseende biljettyp vid långresor. Valet av transportsätt blir restriktivare. Vid resor längre än fyra timmar kan flyg användas som alternativ till tåg. Det är ekonomiklass eller motsvarande som gäller.

Slopat intygskrav för ersättning vid förlorad arbetsförtjänst. Kommunal hanterar årligen 70 000 reseräkningar och intyg vid förlorad arbetsförtjänst. Fler och fler arbetsgivare inför självrapportering och det har därmed blivit svårare att få manuella intyg utskrivna. Det är också ett hinder med intyg för att framöver kunna rapportera reseräkningar digitalt via datorn. Därför föreslås kravet om att intyget tas bort.

Uppdragstagaren intygar sin inkomstförlust men ska vid stickprovskontroll kunna verifiera förlorad arbetsförtjänst.

Ersättning vid deltagande i central regional och lokal facklig utbildning. Förtroendevalda som deltar i central, regional eller lokal kurs eller utbildning anordnad av Kommunal, LO, ABF eller motsvarande organisation får utbildningsarvode för förlorad arbetsförtjänst. Är löneavdraget större än det fastställda beloppet utges ersättning motsvarande det faktiska löneavdraget.

För att erhålla utbildningsarvode krävs inte intyg om förlorad arbetsförtjänst. Men vid stickprovskontroll ska uppdragstagaren kunna verifiera uppgiven förlorad arbetsförtjänst och fridag.

Medlemmar utan förtroendeuppdrag som deltar i central, regional eller lokal kurs eller utbildning arrangerad av Kommunal eller LO erhåller skattefritt stipendium.

Generella regler i korthet:

Medlemskap i olika ”Frequent Flyer Programmes” eller ”hotellmedlemskap” innebär ofta fördelar för resenären, varför Kommunal ställer sig positiv till medlemskap. Alla typer av rabatter, bonus, fribiljetter och kontanta ersättningar som lämnas från till exempel flygbolag och hotell samband med tjänsteresa, ska ses som organisationens egendom och får endast användas vid andra tjänsteresor eller i förekommande fall inbetalas till Kommunal.
Att åka tåg är ett bra sätt att bidra till miljömässigt resande. Tåg ska användas om restiden understiger 4 timmar (påstigande station – avstigande station). Tågresa ska normalt ske med billigast möjliga biljett vilket vanligtvis innebär resa i andra klass. Resa i första klass får endast ske i de fall uppdraget kräver detta.

Resor med taxi ska i möjligaste mån undvikas, om det inte är nödvändigt med hänsyn till uppdragets karaktär eller då det finns speciella transportbehov. Taxi får inte användas mellan arbetet och bostaden annat än då det krävs för uppdraget. Vid beordrat kvällsarbete på arbetsplatsen kan hemresa med taxi accepteras om den sker efter klockan 23:00, detta i enlighet med Skatteverkets anvisningar.
Till många av Kommunals aktiviteter anordnas gemensam transport. Detta gäller oftast för bland annat kurser och konferenser. När gemensamma transporter erbjuds eller kollektivtrafik är ett enkelt och användbart alternativ utges normalt inte ersättning för körning med bil. I de fall resande är hänvisade till att använda bil ska samåkning ske så långt som möjligt.

I vissa fall är egen bil bästa alternativ vid resande. Det gäller om den resande sparar avsevärt med tid, har med sig mycket material, kollektiva kommunikationsmedel saknas eller om flera personer kan samåka. Ersättningen utgår för körda mil i tjänsten, eller för uppdraget, i enlighet med det belopp förbundsstyrelsen fastställer.

Kommunals resande står för en betydande del av organisationens miljöpåverkan. Som ett sätt att kompensera för denna miljöpåverkan ska Kommunal klimatkompensera. Klimatkompensationen ska gälla såväl flygresor som bilresor.
Logi ska där så är möjligt beställas på de hotell Kommunal har avtal med. Ett kriterium i valet av hotell är att de är miljöcertifierade.

Traktamente är avsett att täcka de merkostnader som uppstår vid tjänsteresa. Traktamente utgår vid resa som är förenad med övernattning. Såväl inrikes som utrikes traktamente ska reduceras om betald kost erhållits.
Vid tjänsteresa/uppdrag som medför övernattning utbetalas ett förrättningsarvode. Förrättningsarvode utbetalas om förrättningen sker på ett avstånd längre än 5 km (närmaste färdväg) från såväl tjänsteställe som bostad.

I vissa fall är en förutsättning för deltagande i kurs, arbetsgrupp eller annat uppdrag att barnomsorg ordnas utanför familjen och utöver den normala barnomsorgen. I dessa fall kan ersättning för barnomsorg utbetalas. Ersättning för extra barnomsorg, utöver den normala barnomsorgen, utbetalas direkt till den person som utfört barnomsorgen.

Förbundets kurser, konferenser och överläggningar ska i första hand bokas på Kommunals egna anläggningar. I de fall andra alternativ måste väljas, ska så långt som möjligt övriga kursgårdar och konferensställen (bland annat hotell) som Kommunal har avtal med väljas.

I de fall företrädare för Kommunal deltar i kongresser, stämmor och andra beslutande församlingar där arvode/ersättning utbetalas av arrangören utges ingen ersättning från Kommunal. Exempel är bland annat LO-kongressen och Riksbyggens fullmäktige.
Utsedda personer som hanterar resor, kurser och konferenser ska också värdera nödvändigheten av resan.  Genom modern teknik finns idag möjlighet att använda alternativa mötesformer (till exempel videokonferens).

Detta resereglemente gäller från den 1 september 2016. Reglementet gäller för såväl anställda som förtroendevalda inom Kommunal, samt i tillämpliga delar för andra personer som reser på Kommunals bekostnad.