Extratjänster för att locka arbetssökande till vård- och omsorg i Lerum


Lerum är en av de kommuner som skrivit ett avtal om de s.k. extratjänster som Kommunal och SKL (Sveriges kommuner och landsting) kom överens om hösten 2016.

Syftet med tjänsterna är att attrahera mer personal till vård- och omsorgsyrkena genom att låta arbetssökande och nyanlända testa på att arbeta inom äldreomsorgen.

Efter att de har provat på yrket kommer de som är intresserade och bedöms lämpliga för att arbeta inom äldreomsorgen att få en plan för hur de ska utbilda sig till undersköterska. Utbildningen är individuell och ser olika ut beroende på vad personen har för erfarenheter.

Det är viktigt att se det här som en långsiktig plan för att möta det stora behovet av personal inom äldreomsorgen, säger Mattias Johansson, Kommunal Lerum. Varje person skall ha en personlig handledare som är ett stöd och mentor på arbetsplatsen, men allteftersom de blir mer erfarna kan de arbeta mer självständigt. 

Det ska vara kvalitet i det här, fortsätter Mattias Johansson. De här medarbetarna ska ha utvecklingssamtal och en plan för sin utveckling.

Extratjänsterna ska på inget sätt ersätta utbildad personal på arbetsplatserna, utan vara vid sidan av den vanliga bemanningen.

I Lerum har Arbetsförmedlingen, kommunen och Kommunal nu enats om vilket sätt extratjänsterna ska regleras. Lönen  som utgår är enligt Beredskapsavtalet som oftast tillämpas vid särskild arbetsmarknadsåtgärd.

Arbetsförmedlingen i Lerum bedömer att ett 30-40-tal personer kan vara aktuella för en extratjänst. Men det handlar också om att hitta lämpliga arbetsplatser som kan ta emot och handleda personerna, det tittar vi på just nu, säger Mattias Johansson.

Kategorier

Dela sidan

Kontakta Kommunal

Har du frågor om medlemskap eller behöver du hjälp i något som rör ditt arbetsliv? Ring, så hjälper vi dig!

010-442 70 00Öppettider och andra kontaktvägar