"Det här är en stor facklig seger som vi har kämpat fram tillsammans"

Joacim Ljadas arbetar som personlig assistent och sitter med i Kommunals avtalsdelegation. Här berättar han om det nya avtalet.

Låglönesatsning och arbetsgrupp för månadslön

Kommunal och Vårdföretagarna är överens om ett nytt avtal för privatanställda assistenter. Det nya avtalet inkluderar en låglönesatsning med höjningar av lägstalöner och ersättningar. Dessutom tillsätts en arbetsgrupp som ska arbeta med att månadslön införs. Idag har de flesta personliga assistenter timlön.

- Det känns bra att vi lyckades få igenom ett avtal med Vårdföretagarna inom ramen för industrimärket utan att ta till konflikt. Det känns också bra att vi utöver en låglönesatsning även fått igenom andra förbättringar av villkoren för de personliga assistenterna, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

Joacim Ljadas arbetar som personlig assistent och sitter med i Kommunals avtalsdelegation. Han är mycket nöjd med avtalet.

Det känns fantastiskt. Det här är en stor facklig seger som vi har kämpat fram tillsammans.

- Kommunal har verkligen tagit strid för medlemmarna tack vare ett gediget arbete från alla. Det här var en kamp vi bestämde oss för att vi inte skulle förlora, säger han.

Lönehöjningar i nivå med övriga arbetsmarknaden

Avtalet är på 36 månader. Lönerna höjs med 535 kronor den 1 oktober i år. Därefter höjs de med 548 respektive 559 kronor de kommande två avtalsåren.

Det gamla avtalet gick ut den 30 juni och det har varit hårda förhandlingar sedan i våras där parterna har stått långt ifrån varandra.

Vi har förhandlat ända in i kaklet. Vi har verkligen menat allvar med våra krav. Ska branschen överleva måste vi ha bra villkor och löner, säger Joacim Ljadas.

Både Vårdföretagarna och Kommunal är oroade över läget i assistansbranschen. Den lågt uppräknade assistansersättningen har försvårat för parterna att bedriva förhandlingar och driva igenom förändringar.

- Det känns det fantastiskt bra att en arbetsgrupp nu tillsätts för att arbeta med hur månadslöner ska införas, säger Joacim Ljadas.

Ska bli mer ordning och reda

• Det nya kollektivavtalet innehåller också skrivningar om ytterligare förbättringar av anställningsvillkoren. Parterna vill ha ordning och reda vad det gäller löner och ersättningar. Idag finns det assistansföretag som i lönespecifikationen bakat ihop grundlönen med alla andra ersättningar som ob, jour, beredskap och semester. Nu ska det bli tydligt vad som är lön och vad som är övriga ersättningar.
  • Det ska också bli ordning och reda vid uppsägningar. Idag har en personlig assistent kunnat bli uppsagd på fjorton dagar. Nu ställs krav på att om en personlig assistent har varit anställd i mer än sex månader måste arbetsgivaren vidta vissa åtgärder innan uppsägning.

Både Kommunal och Vårdföretagarna vill professionalisera branschen. Det kommer att ställas krav på arbetsgivarna som verkar i branschen.