COACHING PÅ RESAN MOT HELTID

Den 1 december besökte Lena Byström från förbundet avdelning Sydväst. Hennes uppdrag var att för under en dag coacha sektionsföreträdare i resan – Heltidsarbete som norm.

Coaching för heltid som norm med Lena Byström, från förbundet
Under dagen fick sektionsföreträdare coaching av Lena Byström
Foto: Sofia Tollbo

I det senaste avtalet mellan Kommunal och SKL står det att alla arbetsgivare senast den 31 december 2017 ska ha tagit fram en plan för hur heltid som norm ska införas. Arbetet ska vara slutfört den 31 maj 2021 då heltid ska vara norm vid nyanställning och att andelen anställda som jobbar heltid ska vara högre.

Heltidsarbete i välfärden är en viktig fråga för hela Sverige. Att fler arbetar heltid är avgörande om vi ska kunna möta framtidens rekryteringsbehov och bidra till ett mer jämställt samhälle.

Det skiljer 3,6 miljoner kronor i livsinkomst mellan kvinnor och män på den svenska arbetsmarknaden. Huvudorsaken är att betydligt fler kvinnor arbetar deltid. För att kvinnor och män ska bli mer jämställda måste kvinnor få samma förutsättningar vad gäller arbete, både på jobbet och i hemmet. Att fler arbetar heltid bidrar till en mer jämställd arbetsmarknad och i förlängningen också ett mer jämställt samhälle.

När fler går från deltid till heltid ställs nya krav på verksamheten. Det behövs ett nytänk i bemanning och schemaläggning tillsammans med ett bibehållet fokus på arbetsmiljö.

Tillsammans kan vi förändra normen och där med få på plats en av de viktiga pusselbitarna för ett jämställt samhälle med bra arbetsvillkor och arbetsmiljö för våra medlemmar.