Besök på Brinkåsen, arbetsplats för några av Kommunal Vänervästs skötare

En höstdag i slutet av september besöker avdelningens ordförande och kommunikatör Brinkåsen i Vänersborg. Brinkåsen är NU-sjukvårdens psykiatrianläggning med 82 vårdplatser, 54 inom rättspsykiatri och 28 inom allmänpsykiatri. De sex avdelningarna har i möjligaste mån delats in efter patienternas diagnoser. Brinkåsen är också arbetsplats för många skötare, en av Kommunals yrkesgrupper.

Regnet droppar och vi får ta skydd under taket till cykelparkeringen när vi möter upp Wenche Ludviksen och Jörgen Nielsen båda skötare på Brinkåsen. Jörgen är också Kommunals huvudskyddsombud och Wenche ordförande för Kommunal Region Norr. När vi börjar prata om yrkesgruppen skötare blir en sak tydlig. Skötare är en grupp som inte syns, men som gör en viktig tjänst för samhället.

- Vår yrkesgrupp och våra arbetsvillkor behöver helt enkelt belysas mer, säger Wenche.

Anläggningen

Brinkåsen har hög säkerhet och följer Socialstyrelsens säkerhetshandbok. Det handlar om att skapa en miljö som är trygg för såväl patienten, de närstående och personalen. Kanske är det också därför som skötarna sällan syns. Arbetsplatserna är relativt stängda för allmänhetens insyn. Brinkåsen ligger en bit utanför Vänersborgs stadskärna. Själva anläggningen är byggd i en cirkelformation och därför behövs inga stängsel eller murar. Tanken är att anläggningen inte ska kännas alltför mycket som en institution utan istället likna det omgivande samhället. Här försöker man också eftersträva rörelsefrihet för patienterna något som man anser ha god effekt på vårdresultatet. Patienterna har varsitt rum, gemensamma utrymmen inomhus och en stor innergård att vistas på. Boende, behandling och övriga aktiviteter har placerats i olika hus, allt för att patienterna ska få struktur i vardagen.

Skötarens roll

Skötarens vardag på Brinkåsen handlar mycket om att läsa av patienternas behov och dagsform. Skötarna jobbar nära patienterna och därför ställs höga krav på personlig lämplighet. På Brinkåsen finns också en regel att det ska finnas ett visst antal manliga skötare per avdelning. Vilket handlar om att ha fysiska resurser för att klara av våldsamma situationer. Men den kommunikativa förmågan är minst lika viktig hos skötaren.

- Förr kanske man vara snabbare att använda muskler när hotfulla situationer uppstod. Idag använder man i större utsträckning kommunikation för att lösa situationen. Det känns bra både för mig som personal och jag upplever att det också hjälper patienterna, säger Jörgen.

Målet för könsfördelningen i personalgruppen skötare på Brinkåsen är 50/50, vilket tyvärr inte alltid kan uppnås. Detta beror till stor del på att det är många timanställda och vikarier som jobbar i verksamheten. Wenche och Jörgen är överens om att det finns en gemensam nämnare hos skötare. En vilja att hjälpa andra och förståelse för människors olika förutsättningar menar de är grundläggande. Skötarna på Brinkåsen gör ett viktigt jobb varje dag. Och en arbetsdag är ofta inte den andra lik.
- Vi tar stor hänsyn till individen, vilket också ställer höga krav på oss som arbetar här. Men det är också det som är tjusningen med det här jobbet, säger Jörgen.

Alla patienter på Brinkåsen förbereds för ett liv utanför anläggningen. Det kan handla om social träning, skapande av goda rutiner eller annan typ av rehabilitering.

- Man blir varm i hjärtat när patienter börjar må bättre, eller när man kan skapa rutiner som hjälper individen att klara vardagen, säger Wenche.

Med fackligt fokus

Ur facklig synpunkt finns det givetvis saker som kan förbättras på Brinkåsen. Man jobbar ständigt med att få till att risk- och konsekvensanalyser vid förändringar och omorganissationer, små som stora. Tyvärr har det inte alltid varit lätt att få med arbetsgivaren. Jörgen jobbar därför mycket med att göra skyddsombuden involverade i arbetet med risk- och konsekvensanalyserna. Skötarnas arbetsmiljö är för Jörgen som själv är huvudskyddsombud givetvis en hjärtefråga.

- Det kan handla om allt ifrån att våra vikarier får rätt introduktion till att vi är tillräckligt med personal, säger han.

En sak är tydlig efter vårt besök, det krävs rätt person på rätt plats i skötaryrket och Jörgen och Wenche är två av dem.