Årets Repskap 2019- Kommunal Mellersta Norrland

Torsdagen den 28 november gick Kommunal Mellersta Norrlands representantskap av stapeln.

46 stycken förväntansfulla representantskapsledamöter samlades tillsammans med avdelningsstyrelse och övriga medverkande i Östersund.

Repskap 2019
Representantskap
Foto: Kommunal Mellersta Norrland

Avdelningsordförande Sara Sjödin inledde mötet med:

• Dagar som denna är jag alltid extra tacksam för, när jag får stå i ett rum fullt med fackliga hjältar, ett rum fullt med människor som fått det finaste uppdraget: Som har förtroendet att representera medlemmarna i Kommunal Mellersta Norrland

hon uppmärksammade allt bra som gjorts under året samt vilka utmaningar som kommer 2020.

Bland annat lyftes de fackliga segrarna i Kramfors och Sundsvall och även det stora jobbet som Sollefteå gjort när Kommunen slutade dra avgiften via lönen.

Talet avslutades med några peppande ord inför nästa års avtalsrörelse

Vi ska synas och höras lokalt överallt i hela Mellersta Norrland. Detta arbete kommer bli utmanande men jag tycker också att det ska bli otroligt kul och peppande att få göra detta arbete tillsammans med er.

Kongressombuden var också på plats och presenterade lite av det beslut som togs under vårens kongress och hur arbetet som kongressombud varit.

De avtackades också med varsin ros för deras arbete före, under och efter kongressen.

Budget

En av de största uppgifternapå ett representantskapsmöte är att klubba igenom budgeten för nästkommande år. Detta avklarades utan större diskussioner och avdelningsstyrelsen förslag till budget för 2020 godkändes.

Hedersmedlemskap

En av de sista punkternapå mötet vara att dela ut hedersmedlemskap till den medlem som haft ett förtroendeuppdrag i minst 25 år. Detta år fick Stefan Åslund från Östersund, äran att få ett hedersmedlemskap.

• Det känns såklart väldigt ärofyllt, sa Stefan som har uppdrag som skyddsombud och är anställd av Östersunds Kommun inom måltidsservice.

Stefan har varit medlem i Kommunal i över 30 år och ser fortfarande positivt på sin roll som skyddsombud. Det är främst arbetsmiljön för sina kollegor och sig själv som får honom att fortsätta med uppdraget. Alla som träffat Stefan kan höra att skånskan sitter djupt inrotad trots att det var över 40 år sedan han lämnade Skåne för säsongsarbete i Åre och där vart han kvar till början på 80-talet då flyttlasset gick till Östersund. Stefan vart inkastad i det fackliga arbetet när det vankades löneförhandling på nya jobbet efter ankomsten till Östersund och sen rullade det bara på.

Han tycker att fackföreningsrörelsen har utvecklats till det positiva och att folk mer börjat inse vikten av god arbetsmiljö, - förut var det mer fokus på lön och löneökning men nu har det andra precis lika stor vikt och det är bra. Säger Stefan.

Vad tror du om avtalsrörelsen 2020?

• Den blir spännande och jag hoppas att fokus blir på låglönesatsning samt  arbetet med Heltid. Vi är en stor förening så jag tror det kommer gå bra.

Representantskapsmötet avslutades med skönsång från samtliga då alla tog ton i Internationalen och  Vi bygger landet!