Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Vad kostar det att vara med i Kommunal?

Din medlemsavgift till Kommunal baseras på din inkomst. Här kan du se vilken avgiftsnivå du hamnar i och vad du betalar varje månad.

Medlemsavgiften baseras på sex avgiftsnivåer. Vilken avgift du ska betala beror på vilken genomsnittlig månadsinkomst du hade före skatt föregående år, dvs vilken inkomstintervall du hamnar i. Här kan du se vad det kostar att bara vara med i Kommunal och om du också väljer att vara med i a-kassan – vilket vi självklart rekommenderar. Är du med i a-kassan har du rätt att ansöka om ersättning vid arbetslöshet, och då får du också en inkomstförsäkring via ditt medlemskap i Kommunal.

2018 års medlemsavgifter

1. Du tjänar 0 – 10 000 kronor per månad.

• Medlemsavgift utan a-kassa: 105 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 210 kr/månad

2. Du tjänar 10 001 – 18 879 kronor per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 252 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 357 kr/månad

3. Du tjänar 18 880 – 21 682 kronor per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 299 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 404 kr/månad

4. Du tjänar 21 683 – 25 421 kronor per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 380 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 485 kr/månad

5. Du tjänar 25 422 – 34 766 kronor per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 440 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 545 kr/månad

6. Du tjänar 34 767 eller mer per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 599 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 704 kr/månad

Avgiftsbeloppen uppdateras varje år.

Billigare att vara medlem

Från och med den 1 juli 2018 är det billigare att vara medlem i Kommunal eftersom skattereduktion på fackavgift har återinförts. De flesta medlemmar får tillbaka 25 procent av sin medlemsavgift. Läs mer om vad som gäller

Gratis studerandemedlemskap

Du som går på barn- och fritids-, vård- och omsorgs, eller naturbruksprogrammet i gymnasiet kan bli studerandemedlem. Det är gratis. Läs mer om studerandemedlemskap.

Vad går medlemsavgiften till?

Allas medlemsavgifter bidrar till den fackliga verksamheten. Allt från förhandlingar med arbetsgivare, till fackliga studier, skapa inflytande på din arbetsplats och påverka och förbättra din arbetsmiljö. Kostnaden för en försäkring för ditt hem och din fritid ingår i medlemsavgiften. Alla medlemmar har också en extra inkomstförsäkring som gäller vid arbetslöshet om du samtidigt är med i a-kassan.

Föräldraledig, sjukskriven eller ledig för studier?

Om du är föräldraledig, sjukskriven eller ledig för studier på 100 % under minst 30 dagar har du rätt att betala den lägsta avgiften. Kontakta Kommunals medlemscenter för att få frånvaron registrerad.