Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Vad kostar det att vara med i Kommunal?

Din medlemsavgift till Kommunal baseras på din inkomst. Här kan du se vilken avgiftsnivå du hamnar i och vad du betalar varje månad.

Medlemsavgiften baseras på sex avgiftsnivåer. Vilken avgift du ska betala beror på vilken genomsnittlig månadsinkomst du hade före skatt föregående år, dvs vilken inkomstintervall du hamnar i. Här kan du se vad det kostar att bara vara med i Kommunal och om du också väljer att vara med i a-kassan – vilket vi självklart rekommenderar. Är du med i a-kassan har du rätt att ansöka om ersättning vid arbetslöshet, och då får du också en inkomstförsäkring via ditt medlemskap i Kommunal.

2017 års medlemsavgifter

1. Du tjänar 0 – 10 000 kronor per månad.

• Medlemsavgift utan a-kassa: 103 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 205 kr/månad

2. Du tjänar 10 001 – 18 879 kronor per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 247 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 349 kr/månad

3. Du tjänar 18 880 – 21 682 kronor per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 293 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 395 kr/månad

4. Du tjänar 21 683 – 25 421 kronor per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 372 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 474 kr/månad

5. Du tjänar 25 422 – 34 766 kronor per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 431 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 533 kr/månad

6. Du tjänar 34 767 eller mer per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 587 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 689 kr/månad

Avgiftsbeloppen uppdateras varje år.

Gratis studerandemedlemskap

Du som går på barn- och fritids-, vård- och omsorgs, eller naturbruksprogrammet i gymnasiet kan bli studerandemedlem. Det är gratis. Läs mer om studerandemedlemskap.

Vad går medlemsavgiften till?

Allas medlemsavgifter bidrar till den fackliga verksamheten. Allt från förhandlingar med arbetsgivare, till fackliga studier, skapa inflytande på din arbetsplats och påverka och förbättra din arbetsmiljö. Kostnaden för en försäkring för ditt hem och din fritid ingår i medlemsavgiften. Alla medlemmar har också en extra inkomstförsäkring som gäller vid arbetslöshet om du samtidigt är med i a-kassan.

Föräldraledig, sjukskriven eller ledig för studier?

Om du är föräldraledig, sjukskriven eller ledig för studier på 100 % under minst 30 dagar har du rätt att betala den lägsta avgiften. Kontakta Kommunals medlemscenter för att få frånvaron registrerad.