Tre favoritplakat den första maj

Katarina Berggren

Blogginlägg

av Katarina Berggren

Första maj är den internationella arbetarrörelsens dag. I anslutning till avtalsrörelsen och det stundande Europaparlamentsvalet finns det större anledning än på länge att höja våra röster och visa vad vi vill åstadkomma. Med plakat och paroller synliggör Kommunal våra viktigaste krav - och vi kräver förbättring.

Det finns ett ordspråk som lyder ”en svala gör ingen sommar”. Det som menas är att det inte går att dra definitiva entydiga slutsatser att sommaren är här bara för att en svala flyger i skyn. Ja, jag vet att sommaren känns fruktansvärt långt bort och knappt någon av oss har antagligen sett snabba vingslag från en svala, än. Enligt kalendern är maj den sista månaden av våren så snart måste det väl ändå vara dags för lite värme?

Lika lite som en svala gör en sommar, lika lite kan en ensam röst skapa stor förändring. I demonstrationstågen låter vi alla blommor blomma, det är mångfalden och kraften av att vara tillsammans som gör hela skillnaden. Så låt oss inledningsvis konstatera att ju fler plakat i demonstrationstågen desto bättre, vackrare och intressantare blir det.

Men, om jag ändå ska drista mig till att bjuda på mina egna tre favoritplakat 2024 så blir det dem här:

1.    Höj bemanningen!

Den kroniska underbemanningen leder till att välfärdens viktiga och roliga yrken blir nästintill omöjliga att utföra. En bra välfärd i kommuner och regioner skapas när de som ska göra jobbet har goda förutsättningar med fler kollegor och hållbara arbetstider.

2.    Kryssa Lina #27

Lina Jörnkrans är undersköterska, förtroendevald i Kommunal och socialdemokratisk politiker i Sölvesborg. Lina är nummer 27 på Socialdemokraternas valsedel till Europaparlamentsvalet. Hon vill ha ett Europa som bekämpar arbetslivskriminalitet, där vi står upp för en trygg välfärd och kvinnors rättigheter.

En röst och ett kryss på Lina Jörnkrans skulle stärka Kommunals inflytande i EU. Oavsett vilket beslut som parlamentet ska hantera tror vi att Lina är den som bäst kan föra medlemmarna i Kommunals talan.

3.    Fred i världen

För Kommunal är det självklart att arbeta för ett starkt och solidariskt Europa. I ett förändrat omvärldsläge med kriget i Ukraina och en växande polarisering i vår omvärld måste Europa stå starkt. Fredsduvan utsågs nyligen av läsarna i tidningen aktuellt i politiken som den viktigaste symbolen för fred. Så låt plakaten med fredsduvorna flyga högt i skyn. För ju fler fredsduvor ju färre krig. Den slutsatsen är definitivt entydig.