Vem är orolig för ny teknik? En rapport om hur Kommunals medlemmar upplever introduktionen av teknik

Text som säger Vem är orolig för ny teknik
Foto: Kommunal
Rapporten bekräftar att introduktionen av ny teknik i form av digitala lösningar påverkar medlemmarnas arbeten. Det ställer i sin tur krav på ett livslångt lärande med kontinuerliga utbildningsinsatser där lagstiftarna, arbetsgivar- och fackliga organisationer har ett gemensamt ansvar.

Undersökningen visar att medlemmarna har hög motivation för kompetens- och yrkesutvecklingsinsatser. Men samtidigt saknar många arbetsgivare strukturer för genomförandet. Här har den Nordiska modellen, med sitt trepartssamarbete, en viktig roll för omställningen på arbetsmarknaden.

Frågorna som ställts till medlemmarna i rapporten "Vem är orolig för ny teknik?" bygger på en tidigare medlemsundersökning av det norska Fagforbundet. När ny teknik bidrar till förändrade arbetsuppgifter och utveckling av verksamheten, blir frågan om livslångt lärande allt viktigare under arbetslivet.

Ett webbinarium om rapporten med utredare Anna Spånt Enbuske, förbundsordförande Tobias Baudin och Kurt Rønning från norska fagförbundet finns att titta på i efterhand (sändes 24 mars). Webbinariet leddes av Hilde Nagell, tankesmedjan Agenda i Norge.

Klicka här för att titta på sändningen (45 min)