Tror regeringen på allvar att välfärdsarbetarna kommer ange papperslösa?

Då får de nog tänka om. Regeringens förslag om en anmälningsplikt mot papperslösa innebär att yrkesgrupper inom bland annat vård, skola och omsorg kommer bli tvungna att ange patienter utan uppehållstillstånd, och det är ett förslag som inte hör hemma i ett fritt, öppet och demokratiskt Sverige.

Nej tack!
Anmälningsplikt, nej tack!
Foto: Kommunal

Tror de på allvar att exempelvis personal inom vård och omsorg kommer anmäla patienter? Tror dom att lärare i skola och förskola kommer anmäla barn och elever? Hur ska man förresten förhålla sig till det, då det dessutom krockar med FN:s barnkonvention på flera punkter. En sådan anmälnings- och utredningsplikt skulle skapa en helt ohållbar situation för de som arbetar inom välfärden. Vilka lagar ska följas?

Lägga sten på börda

Nej, det är dags för regeringen och Sverigedemokraterna att göra om och göra rätt. I stället för en otroligt stressande och orättvis lag om anmälningsplikt borde man lägga krutet på att MINSKA stressen bland välfärdsarbetarna. I en tid då flera segment inom välfärden redan känner oro över stress, otillräcklig bemanning och ohållbara scheman är det en fullständigt orimlig begäran att offentligt anställda inom välfärden ska anmäla papperslösa.

Sverige ska vara ett land som står upp för människors rättigheter. Alla barn ska kunna känna sig trygga i skolan och ingen ska behöva känna oro inför att söka vård.

Vi medlemmar i Kommunal säger NEJ till anmälningsplikten, och kräver att regeringen på allvar istället prioriterar välfärdens uppdrag.