Lägesrapport om löneförhandlingen på Sahlgrenska

När kommer löneökningen? Hur stor blir den? Vilka kommer att omfattas av den extra satsningen på undersköterskor?

Våra nya löner har ännu inte betalats ut och det finns många frågor och synpunkter bland medlemmarna i Kommunals SU-sektioner. Vi har inte alla svar, men vi ska försöka träffa så många som möjligt av er för att prata om vad som händer och hur det går till. Kommunals företrädare på arbetplatserna kommer också att hålla er informerade och försöka svara på de frågor som ni inte får svar på här. Självklart är ni också välkomna att ringa, mejla och besöka oss på sektionernas expeditioner!

Vi kommer att finnas på plats på följande ställen, hoppas att ni har möjlighet att komma förbi!

29 augusti kl 11-17 Hjärtats aula på Sahlgrenska
30 augusti kl 11-17 Östra aulan på Östra sjukhuset
31 augusti kl 11-17 Mölndalsaulan

Här kommer också en sammanfattning av var vi ligger till i löneförhandlingarna på SU.

Vad ger kollektivavtalet?

I det kollektivavtal som skrevs mellan Kommunal och arbetsgivaren SKL (Sveriges kommuner och landsting) i slutet av april kom parterna överens om att löneutrymmet (den summa som läggs i den gemensamma lönepotten) för en tillsvidareanställd med månadslön ska vara minst 520 kronor.

Det beslutades också om en extra satsning på 500 kr (för 2016, därefter en lägre summa 2017 och 2018) på undersköterskor.  Det innebär alltså ett sammanlagt löneutrymme på 1020 kronor för undersköterskor.

Ingen garanti för lönehöjning

Du är inte garanterad den summa som bestämts i kollektivavtalet. Den sammanlagda löneökningen för din grupp läggs i en gemensam pott, som din chef sen fördelar. Någon kan få en rejäl höjning och en annan kan få en mycket liten eller ingen alls. Din sektion är med i löneförhandlingen och bevakar så att varenda avtalad krona betalas ut. Men det är våra chefer som i slutändan bestämmer våra löner.

Nästa förhandling 9 september

Den lokala förhandlingen har skjutits upp av arbetsgivaren och nästa möte är den 9 september. Vi ska inte förvänta oss att vi kommer överens om allt den dagen, utan det kan dröja ytterligare.

Vilka omfattas av extrasatsningen?

Det är den största frågan i förhandlingen mellan Kommunal och SU. Enligt kollektivavtalet gäller satsningen anställda inom vård och omsorg med titeln undersköterska. Det står även att i verksamheter där titeln undersköterska saknas avses anställda med likvärdiga arbetsuppgifter och undersköterskeexamen.

Eftersom det snabbt uppstod många frågor om vad det här egentligen betyder kom ett gemensamt förtydligande från SKL och Kommunal. Där står att det är rimligt att diskutera även de fall där den anställda i allt väsentligt utför undersköterskearbetsuppgifter och arbetsgivaren kräver undersköterskeexamen.

I förtydligandet ger SKL och Kommunal också några exempel på när det ska diskuteras om även andra yrkestitlar ska ingå i satsningen. En vård- och omsorgsutbildning är i regel en förutsättning för att komma i fråga.

Kommunals SU-sektioner tolkar avtalet som att våra stora grupper av skötare, barnsköterskor och ambulanssjukvårdare ska omfattas av den extra satsningen. Utöver det finns det många andra medlemmar som också ska räknas in, till exempel undersköterskor som har vidareutbildat sig och nu har en annan titel på grund av det. Det är svårt att här gå in på alla varianter av anställningar som vi menar bör räknas med i den extra satsningen, eftersom det skiljer sig åt mellan SUs verksamheter och vi utför väldigt olika arbetsuppgifter på olika arbetsplatser. Det blir varje sektions arbete att reda ut vilka medlemmar som bör ingå.

Ser man till andra delar i landet, där man redan avslutat förhandlingarna, har vissa arbetsgivare varit mycket snäva i sin tolkning av vilka som ska omfattas av satsningen. Andra har gått mer på den linje som Kommunal vill hålla.

Vi vet ännu inte hur resultatet för oss på SU kommer att se ut. Men om det uppstår problem vänder vi oss till politikerna i SUs styrelse och kräver att de tar ansvar för att kollektivavtalet tolkas som det är tänkt då det skrevs av de båda parterna.

Lägsta lön, avtalet är golvet

I kollektivavtalet kom parterna överens om att den lägsta tillåtna lönen för anställda med yrkesutbildning är 20 474 kronor (fr.o.m. 1 maj 2016).

Kollektivavtalet är golvet för de löneökningar som ska göras. Det finns inget hinder för att arbetsgivaren betalar ut mer pengar, till exempel för att rätta till ”snedsitsar”, det vill säga dem som utan saklig anledning halkat efter sina kollegor i lön.

Tillsammans kan vi nå ett bra resultat, men nu måste vi stå enade och driva den här avtalsrörelsen i mål även på arbetsplatsen!

Kommunals sektioner på Sahlgrenska genom

Karin Andersson, ordförande SU Mölndal