Ungdomsforum med sikte på förbättringar

I slutet av November var det Ungdomsforum med avdelningarna Sydväst, Sydost och Skåne. Många unga medlemmar, medlemmar under 30 år, var på plats i Växjö för att bland annat utbyta arbetserfarenheter, identifiera problem och förbättra arbetsplatsen. Många medlemmar som Kommunal träffade var positiva till träffen och hoppas att det finns plats för fler Ungdomsforum i framtiden.

Unga medlemmar diskuterar fackliga frågor på Ungdomsforum i Växjö 2016
Foto: Sebastian Westman

28 – 29 november vad det KommunalsUngdomsforum i Växjö för avdelningarna Sydväst, Sydost och Skåne. På ett Ungdomsforum träffas medlemmar som är yngre än 30 år och intresserade av att förbättra arbetsmiljön på sin arbetsplats, eller bara träffa andra unga kommunalare och dela med sig av erfarenheter och få facklig information. Bland annat diskuterade medlemmarna organisering och hur Kommunal kan bli mer relevant för unga.

Förbundet, kommunals huvudkontor i Stockholm, representerades av Natalie Degerstedt, gruppledare för organiserarna, och Juan Chacon, ansvarig för verksamhet för unga i Kommunal. Natalie Degerstedt och Juan Chacon berättade mer om hur Kommunal är uppbyggt och hur du kan påverka allt som händer i Kommunal.

Är det bra att Kommunal anordnar Ungdomsforum?

Sebastian Lundgren, Falkenberg
Kommunal ska fortsätta med ungdomsforum för att det är vettigt för unga att diskutera fackliga frågor.

Jimmy Eriksson, Varberg
Ungdomsforum är bra för att få ungdomar engagerade och få kontakter för att kunna arbeta med fackliga frågor. Det behövs fler unga som engagerar sig och fler ungdomsforum.

Madelene Bäckström, Halmstad
Det är bara att Kommunal arragerar ungdomsforum så att vi unga får träffas, lära känna varandra. Vi har andra frågor som är mer viktiga för oss, och det är ett tillfälle för oss att utbyta erfarenheter.

Emelie Andersson, Falkenberg
Det är bra med ungdomsforum för att vi som är här får träffa andra unga medlemmar som har samma intressen och brinner för samma frågor.

Veronica Andersson, Falkenberg
Bra med Kommunals Ungdomsforum för att det engagerar unga till att förbättra sin arbetsplats.

Hugo Ingemarsson, Falkenberg
Kommunals Ungdomsforum är en chans att få reda på vad det handlar om att vara medlem i Kommunal. Vi tror vi har koll på allting men det finns mer att lära sig.

Terese Johansson, Vaggeryd
Tycker det är bra att Kommunal har Ungdomsforum för att nå ut, få en förståelse för helheten och mer kunskap så att alla kan vara med och skapa förbättringar på den egna arbetsplatsen.

Josephine Svanberg, Skillingaryd
Det är bra med Ungdomsforum för att det skapar en känsla av gemenskap, man får träffa jämnåriga om man, som jag, kommer från en arbetsplats med få unga. Man utbyter erfarenheter och idéer.

Korab Mulolli, Varberg
Kommunal ska fortsätta med Ungdomsforum för att unga måste få reda på vad facket är och har att erbjuda, veta att medlemmarna går med för att vi tillsammans kan förbättra arbetsplatsen.