Kommunals medlemmar tog chansen och ställde frågor till statsministern

I onsdags besökte statsminister Stefan Löfven Sahlgrenska universitetsjukhuset och hemtjänsten i Sankt Gabrielskyrkan, där han träffade medlemmar i Kommunal och andra fackförbund. Medlemmarna lyfte sina yrken och gav sin syn på vad politiken kan göra för att förbättra deras arbetsplatser.

Bild på olika anställda på Sahlgrenska universitetsjukhuset
Foto: Simon Andersson

Statsministern – i sällskap med socialministern Annika Strandhäll - besökte först Sahlgrenska universitetsjukhuset där många av Kommunals medlemmar slöt upp för att ställa frågor. En kvinna anställd på sjukhusets akutmottagning förklarade hur hon och hennes kollegor såg på sin lokala arbetsplats och pratade specifikt om bemanningsfrågan.

- Vi är ett visst ansvar som är larmansvariga. Det går inte alltid ihop med antalet larm vi får in på ett dygn. Så de som blir larmansvariga får ju självklart en högre arbetsbelastning. Och vikarierna är det tufft för så klart för de får ju täcka upp. Vi förväntar oss ju att de har kompetensen för att bemanna upp på det sättet vi behöver. Och vi som är ordinarie som täcker upp för varandra. Det gör att det blir en tuff situation varje sommar. Det är kollegor som går in och tar extrapass. Vi försöker täcka upp för varandra. Det gör somrarna tuffa. När hösten kommer är vi inte bara utvilade utan vissa av oss är ibland slutkörda.

Ordförande för Kommunal Väst, Anna Skarsjö – fyllde i och vände sig direkt till Stefan Löfven.

- I princip alla våra medlemmar vittnar om samma sak. Vi behöver fler vårdplatser. Det är överbeläggningar. De har en bemanning för tolv men totalt är det sjutton sängar. Så, sängarna finns ju men inte alltid bemanningen. De förtjänar fler kollegor.

Stefan Löfven höll med.

- Det är därför vi vill se till så att personalen ska ha fler kollegor och bättre villkor. Det förutsätter att vi för in mer resurser till sjukvården.

Statsråden besökte även hemtjänsten i lokalerna vid Sankt Gabrielskyrkan där Kommunals medlemmar ställde många kritiska, så väl som givande frågor.

Hur ska jag få bättre villkor på jobbet, frågade en kvinna i personalgruppen.

Ni förtjänar bättre villkor och mer kollegor, svarade statsministern innan han förklarade att hans mamma arbetade i hemtjänsten i många år. Därför var han mycket kritisk till minutscheman, en fråga som framförallt Kommunals medlemmar drivit hårt mot bakgrund av rapporter om pressade scheman.

- Minutscheman, det ska vi inte ha i Sverige, svarade statsministern.