Spårvägen Trafik Teknik i Göteborg protesterar mot försäljning
Göteborgs Allianspartier vill sälja Göteborgs spårvägar och dess dotterbolag GS Buss och GS Trafikantservice. De vill även låta Västra Götalandsregionen ta över Göteborgs Spårvägar.
Kommunal Spårvägen Trafik Teknik har protesterat mot förslaget genom personliga kontaker med politiker i kommunastyrlesen och genom att debattera i GP.
Idag, 10 februari, var det dags för kommunstyrelsen att fatta beslut om Alliansens förslag.
Innan kommunstyrelsens möte började befann sig medlemmar i sektionen utanför Stadshuset för att lämna över ett yttrande till politikerna om varför Göteborgs Spårvägar och GS Buss och GS Trafikantservice bör behållas inom Göteborgs stad. De rödgröna politikerna kom ut för att ta emot uttalandet och diskutera frågan med sektionens medlemmar.
Uttalande från Kommunal till Göteborgs kommunfullmäktige
Antagit vid medlemsmöte den 12 januari 2016.
"Behåll Göteborgs Spårvägar i Göteborg!
Allianspartierna i Göteborgs kommunfullmäktige vill sälja Göteborgs Spårvägar och dess dotterbolag. I en gemensam motion för Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna föreslår man att Göteborgs Stads ägande av GS Buss respektive GS Trafikantservice avvecklas.Vidare föreslår man att överföra Göteborgs Spårvägar AB till Västra Götalandsregionen.
Vi, medlemmar i Kommunal på Göteborgs Spårvägar, motsätter oss detta.
Vi motsätter oss detta då vi ser att våra arbetstillfällen är i fara om Allianspartiernas förslag går igenom.
Vi vänder oss emot en försäljning av GS Buss. Vår uppfattning är att ett kollektivtrafikbola g av GS storlek och verksamhet har nytta av en bussverksamhet. Vidare, vid en försäljning mister de anställda sin anställning.
Vi vänder oss emot en försäljning av GS Trafikantservice. Vår uppfattning är att den verksam het som bedrivs av Trafikantservice är nödvändig för kollektivtrafiken, och att den skall drivas i offentlig regi. Vid en försäljning mister de anställda sin anställning.
Vi vänder emot en överföring av GSAB till Västra Götalandsregionen. Regionen är ansvarig för kollektivtrafiken i regionen. Den kollektivtrafik som regionen driver är till största delen utlagd på a n bud. Vi har anledning att befara att samma kommer att hända med spårvagnstrafiken i Göteborg vid en överföring. Vidare mister de anställda vid GSAB sin anställningstrygghet som är reglerad i Samverkan Göteborg vid en överföring.
Till Göteborgs kommunfullmäktige vill vi föra fram att
- Göteborgs stad ska ansvara för spårvagnstrafiken, dess underhåll och tillhörande anläggningar i egen regi
- Sälj inte GS Buss
- Sälj inte GS Trafikantservice"
Rödgröna på Kommunals sida
Idag har också S, V och MP skrivit i GP att de är emot en försäljning och överlåtning av verksamheterna. De kommer också att yrka avslag för Alliansens förslag. Läs debattartikeln här.
I mars kommer kommunfullmäktige att fatta beslut i frågan.