Ali Alhayek och Zabia Alhamwi från Syrien - legitimerade djursjukskötare med hjälp av Snabbspåret.

Ett samtal med Ali Alhayek och Zabia Alhamwi från Syrien kan så lätt handla om annat än att de med hjälp av Snabbspåret blev legitimerade djursjukskötare. Det kan handla om beslutet att lämna sitt hemland. Om den riskfyllda flykten. Om återföreningen och nystarten i Sverige. Om livet som det kan bli när kriget utbryter.

Ali Alhayek och Zabia Alhamwi
Foto: Monica Brundin Danielsson

Det är sen eftermiddag på Evidensia djursjukhus i utkanten av Malmö. Solen skiner men luften är kall. På parkeringsplatsen lastas hundar ut och in ur bilarna. En del med bandage lätt haltande. Andra skuttande med viftande svans. Inne i byggnaden gnyr en vorsteh. Han är orolig över situationen, dofterna och det väntande veterinärbesöket. En katt jamar i sin transportbur.

- Hej jag heter Ali. Ali Alhayek sträcker fram handen. Det gör Zabia Alhamwi också. De ler stora varma leenden och visar vägen upp till ovanvåningens fikarum. Det bjuds på te och de ber om ursäkt för att de är lite sena. En patient behövde akut tillsyn.

Berättelsen om Ali och Zabia börjar på universitetet i före detta hemstaden Salamiyah i de centrala delarna av Syrien. Ali läste fjärde året på veterinärutbildningen och Zabia sitt första. Året var 1994 och det blev kärlek vid första ögonkastet. Nu är det 18 år sen de gifte sig.

Flykten från Syrien

När båda var färdiga med sina utbildningar startade de en egen veterinärklinik. De hade det bra. Med varandra och ekonomiskt. Så 2011 bröt kriget i Syrien. Kriget som för dem innebar att de förlorade nästan allt. IS-krigare konfiskerade deras klinik och deras bil. Under en period arbetade de med humanitära insatser i landet tillsammans med röda halvmånen, som är en del av röda korsets internationella organisation. Deras barn var då nio och tre år och de funderade mycket över framtiden. Skulle de stanna kvar. Eller försöka fly.

Vi ville rädda våra barn, säger Zabia. Men det var inget lätt beslut.Vi hörde med kompisar som sa att Sverige är det bästa landet för barnen, berättar Ali.

Ett nytt liv i Sverige

Det var han som flydde. 2014 kom han till Sverige. Då hade han flugit från Syrien till Turkiet. Gjort den riskfyllda resan med gummibåt till Grekland. Betalat sig fram. Till människosmugglare för att till slut komma till Sverige. Först till flyktingförläggning i Örebro och sen tack vare landsmän till ett eget boende i Trelleborg. Han fick också jobb ganska snabbt. Som anställd i ett boende för ensamkommande. Hans egen bakgrund och språk var avgörande. Ett år senare kunde han hämta Zabia och barnen på flygplatsen i Köpenhamn. De var återförenade.

- Jag började på SFI direkt. Efter ett par dagar, berättar Zabia.

Snabbspåret

Egentligen var deras plan att validera och komplettera sina veterinärutbildningar. En energikrävande och omständlig procedur. Så en dag fick de brev från arbetsförmedlingen med ett erbjudande att hoppa på Snabbspåret för att bli legitimerade djursjukskötare. Ett yrke med stor brist på personal och goda möjligheter att få jobb.

- Vi diskuterade hemma. Det var inget lätt beslut att ge upp vårt veterinäryrke. Men vi förstod att det var en genväg till den svenska arbetsmarknaden, säger Ali som fortfarande inte helt släppt tanken på att jobba som veterinär i Sverige.

Så de tackade ja vilket innebar att de fick flytta hela familjen, först tio veckor till lantbruksuniversitetet i Skara och sen 27 veckor i Uppsala. Jobbigt för barnen men trots allt värt det, säger de så här med facit i hand. Efter den teoretiska delen väntade sex månaders praktik på deras nuvarande arbetsplats. Provtjänstgöring och nu fast anställning. De jobbar omlott med ansvar för vårdavdelningen och de djur som måste stanna kvar på kliniken. De ansvarar för medicinering och intensivvård. Så när Ali åker hem sticker Zabia till jobbet.

Vi klarade oss, vi flydde från Syrien, gick på svenskt universitet, har fått fast jobb, säger Ali och ler.

Att jobba som djursjukskötare är en fantastisk möjlighet att kunna använda en del av veterinärkompetensen i ett nytt yrke.

Snabbspåret är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen  (AF) och bland andra Kommunal. Våren 2017 började 19 personer utbildning till legitimerad djursjukskötare. En av dem hoppade av eftersom hen fick ett arbete. De övriga fullföljde utbildningen och alla blev godkända. När Snabbspåret utvärderades hade 17 av 18 deltagare erhållit legitimation i yrket. I november 2018 hade 15 av 17 arbete i branschen.

Snabbspåret till djursjukskötare är avslutat på grund av lantbruksuniversitetets brist på resurser. Det vände sig till nyanlända med erfarenhet eller utbildning inom yrket.

I mars 2019 meddelade Arbetsförmedlingen (AF) att det kommer att starta ett nytt Snabbspår för djursjukskötare. Utbildningen startar den 2 december med sex månaders teori som pågår till 29 maj. Därefter ska deltagarna göra sex månaders praktik

Nytt för denna omgång är att alla deltagare måste gå en förberedande språkutbildning som heter Korta vägen. Det är en utbildning som vänder sig till utländska akademiker. Utbildningen är drygt två månader lång och den körs som distansutbildning.