Sektionen som serviceorganisation är en självklarhet

— Sektionen som serviceorganisation är en självklarhet!

Sektion Falkenberg var en av de två sektioner som 2017 började arbetet med att bli en serviceorganisation. Nu har det gått ett år och arbetet är i full gång. Därför träffade vi sektionsordförande Maria Jörmalm Andersson och RFO Annica Sörensen för att höra mer om vad det egentligen innebär.

Sektion Falkenberg är nöjda med arbetet som givit många insikter
Foto: Sofia Tollbo

—  För oss var det ett självklart steg att gå in i att bli serviceorganisation, berättar Maria Jörmalm Andersson som beskriver sektion Falkenberg som en stabil organisation.

Innan frågan om att serviceorganisation blev aktuell hade sektionen arbetat med att kartlägga osynliga regler och att skapa stabila klubbar. Det låg därför i linje med det pågående arbetet att ge sig i kast med att också bli en serviceorganisation. Den positiva inställningen har varit en drivkraft men visst har sektion Falkenberg haft sina svackor.

Det är klart att vi har haft våra svackor

—  Det är en utmaning att driva detta arbetet framåt samtidigt som vi ska sköta det vardagliga arbetet på sektionen, säger Maria som trots det välkomnat att ställa sig fråga ”varför gör vi det här”.

Insikter om det egna arbetet

Tack vare att sektionen fått tid att fråga sig vad syftet med arbetet är har man också gjort insikter. Man har blivit klar med vilka arbetsuppgifter som görs och av vem. Det har varit givande.

­—  Det var verkligen häftigt att se allt vi gör, vi gör ju så mycket, förklarar Maria och berättar om hur arbetet också lett till att man klargjort skillnaden mellan det demokratiska och funktionella. Det har också inneburit att man sett över styrelsen. I dag är inte alla som arbetar på sektionen med i styrelsen. Även om det har lett till att Maria måste säkerställa att information går ut till alla på sektionen utanför styrelsemötena så har det varit en bra lösning.

Det var i översynsutredningen som kongressen fattade beslut om 2016 man slog fast att det finns några områden som Kommunal behöver arbeta mer intensivt med. Medlemsrekrytering, hur vi vänder trenden med sjunkande organisationsgrad och att få igång ett mer arbetsplatsnära fackligt arbete. Detta har mynnat ut i vad som heter sektionen som serviceorganisation. Det är alltså den process som just nu pågår i sektion Falkenberg.

Man lär känna både sig själv och andra

—  Det är en väldigt givande och intressant process, där man lär känna både sig själv och andra, förklarar Annica Sörensen som är RFO i sektion Falkenberg och arbetar med organisering. Hon och Maria vill tillsammans inspirera till arbetet för andra sektioner som ska bli serviceorganisation.

—  Vi är fackliga företrädare och vi ska stötta varandra, så är det bara. Det ska vara självklart att arbeta med att både värva medlemmar och att värna om dem. Därför är sektionen som serviceorganisation egentligen en självklarhet, förklarar Annica som tillsammans med Maria sammanställt de 5 bästa sakerna med arbetet.

5 bästa sakerna med att arbeta med sektionen som serviceorganisation:

1. Att få djupdyka i egen organisation:Processen ger sektionen möjlighet att se över hur ni arbetar samt påminna er om syftet med arbetet.

2. Stärka gruppen: Genom arbetet få ni chans att stärka gruppen.

3. Insikt/bekräftelse: Att inse att ni som sektion arbetar på rätt sätt, eller komma till insikt med hur ni ska jobba.

4. Kartläggning av kompetens/kunskap: Att komma till insikt med hur mycket kunskap som finns på sektionen.

5. Påminnelsen:Det är ju såhär vi ska jobba!