Sämre villkor för utlandsfödda i äldreomsorgen

Utlandsfödda som arbetar inom äldreomsorgen har oftare otrygga anställningar än de som är födda i Sverige. Bland medlemmar med omsorgsutbildning är det dubbelt så vanligt, visar en undersökning bland medlemmarna i Kommunal. Med en ökande andel utlandsfödda anställda i välfärden får den fackliga kampen en ytterligare dimension – utöver den könssegregerade även den etniska.

Det är svårt att enbart med avtal och förhandlingar förbättra medlemmarnas villkor. Goda resultat kräver även andra strategier för att påverka strukturerna. Med en ökande andel utlandsfödda anställda i välfärdstjänstesektorn, medlemmar eller potentiella medlemmar i Kommunal, får den fackliga kampen ytterligare en dimension – utöver den könssegregerade även den etniska. Det finns etniskt segregerande strukturer på arbetsplatserna och i samhället och som skapar ojämlikhet i villkor och förutsättningar för anställningen.

I rapporten Mångfald i äldreomsorgen presenteras fakta som beskriver utlandsfödda medlemmars anställningsförhållande i äldreomsorgen i jämförelse med födda i Sverige. Syftet är att sätta sökarljuset på och väcka diskussion om att vissa födelsebakgrunder faktiskt ger sämre villkor för en anställd i en verksamhet där många redan har dåliga villkor. Ytterligare ett syfte är att diskutera vilka konsekvenser detta har för de utlandsfödda omsorgsarbetarna och för samhället i övrigt.

Rapporten bygger på en stor undersökning bland medlemmarna i Kommunal som genomfördes hösten 2012 för att kartlägga anställdas villkor i äldreomsorgen. I undersökningen intervjuades ett representativt urval, drygt 5 600 personer personer från hela landet. Svarsfrekvensen var hög, 75 procent, vilket skapar möjlighet för en tillförlitlig beskrivning av villkoren för Kommunals medlemmar som arbetar inom äldreomsorgen. Men en undersökning bland medlemmar generellt sett ge en bättre bild av verkligheten än en undersökning av samtliga arbetare i äldreomsorgen skulle ha gett. Detta beror på att en större andel med trygga anställningar än med otrygga är med i facket.

Kommunal har även tidigare, bland annat med hjälp av kvantitativa utredningar, belyst löneskillnader mellan utlandsfödda och födda i Sverige. Utöver det har medlemmarnas syn på sin egen situation, både i arbetet och utanför, skildrats i boken Det räcker inte att göra rätt- Kommunals medlemmar med utländsk bakgrund berättar om arbetslivet. (2012) som baserades på en djupintervjuundersökning.

Sämre villkor för utlandsfödda i äldreomsorgen