Ofrivilliga och obetalda håltimmar för 100 000 inom välfärden

Drygt 100 000 av Kommunals medlemmar arbetar delade turer, det vill säga i arbetspass med ofrivilliga och obetalda håltimmar. Inom äldreomsorgen har hälften av medlemmarna under sådana arbetsvillkor.

- Arbetsvillkoren med ofrivilliga och obetalda håltimmar är oacceptabla. 90 procent säger att det är svårt att använda håltimmarna mitt på dagen på något vettigt sätt. Många blir kvar i personalrummet på jobbet eftersom det tar för lång tid att åka hem. Barnen och familjelivet drabbas hårt, säger Annelie Nordström, Kommunals ordförande.

Ofrivilliga och obetalda håltimmar, så kallade delade turer, innebär att arbetsdagen styckas upp i två eller flera arbetspass med några timmars uppehåll mellan passen. Tretton timmars arbetsdag med fyra timmars uppehåll mitt på dagen är inget ovanligt. I rapporten Delade turer i välfärdssektorn presenteras fakta om arbetsgivarnas användning av delade turer.

- Kommunals rapport visar att fyra av tio medlemmar som jobbar under dessa arbetsvillkor känner trötthet och stress dagligen. Det blir ingen vettig balans mellan arbete, fritid och sömn, säger Annelie Nordström.

För dessa medlemmar är det gamla kravet på åtta timmars arbetsdag fortfarande en utopi, trots att Riksdagen beslutade om det redan 1917. De som klagar brukar få till svar att – så här är det, du måste ju jobba när brukarna behöver dig eller ”då får du jobba fler helger istället”. I valet mellan tätare helgtjänstgöring och delade turer väljer de flesta ledig helg.

- Det här har blivit ett av arbetsgivarnas sätt att pressa kostnaderna i äldreomsorgen, tillsammans med tätare helgtjänstgöring, färre fast anställda, fler anställda på timmar och fler utan yrkesutbildning med låga löner. Tyvärr gillar arbetsgivarna obetalda håltimmar. Det är till och med så att allt fler arbetsgivare inför den arbetstidsformen, särskilt i äldreomsorgen där uppehållen mellan arbetspassen är obetalda. Man bemannar ”just in time”, och håller på så sätt nere ”onödiga personalkostnader”, säger Annelie Nordström.

Det mänskliga priset blir högt. Bara det att aldrig kunna ta sig tid att sitta ned och prata med en gammal människa på sin arbetstid, att aldrig hinna reflektera och hämta andan, att ständigt vara på språng och igång. Detta ger ingen vårdkvalitet. För medlemmarna i Kommunal är ett minskande av ofrivilliga och obetalda håltimmar en av de viktigaste frågorna.

Ofrivilliga och obetalda håltimmar för 100 000 inom välfärden