”Nya” team Ambea teamar ihop sig

Sju personer i teamet blir nio nu när medlemmar från Ambea-koncernen, Vardaga och Nytida ingår i nya sektion Ambea.

Medlemmarna i Team Ambea
Team Ambea består av från vänster Genevieve Steffen, Oscar Estay Jr, Robert Halvarsson, Xenia Wenthzel, Göran Rosengren, Lisa Zetterström, Biljana Petrovic, Patricia Briceno och David Byström.
Foto: Kommunal

Bildandet av en ny sektion i Kommunal Stockholms län den 1 mars i år berodde på att Ambea-koncernen köpte Aleris omsorgs verksamheter i Norge, Sverige och Danmark. Sektionen hade sitt första årsmöte i februari då en styrelse valdes. Men sedan behövdes även ett team som förhandlar, jobbar med arbetsmiljön och stöttar arbetsplatsombud och skyddsombud ute på arbetsplatserna.

- Vi hjälper till att skapa strukturer på arbetsplatser men arbetsplatsombuden och skyddsombuden kan göra enormt mycket själva. Dessutom arbetar vi med att värva medlemmar, säger Oscar Estay Jr och Robert Halvarsson.

Team Ambea fanns redan tidigare, men när sektionen bildades innebar det att nya företag kom in och medlemmarna blev fler, vilket gör att även teamet blir större.

Det är inte självklart att de gamla teammedlemmarna får följa med till det nya teamet. På ett möte med sektionens arbetsplatsombud fick ombuden nominera vilka de ville ha i teamet, 14 personer var intresserade och styrelsen valde att utse alla som fick fler än hälften av nomineringarna.

Det gäller att inte arbeta enligt ”så här har vi alltid gjort” eftersom teammedlemmarna nu kommer från olika håll. Alla tolkar olika beroende på vilken bakgrund de har. Men hur hanterar man det? Det och många andra frågor diskuterade teamet på ett uppstartsmöte.

Med på mötet var även sektionens ordförande Sanna Tefke och avdelningens ombudsmän Ingrid Höglund och Lilian Karlsson som lyssnade på och hjälpte gruppen att komma fram till hur de vill arbeta genom olika processer.

Lisa Zetterström är ny i sammanhanget.

- Jag börjar om en månad och är lite otålig. Det känns som om det inte kommer att vara svårt, utmanade ja, men inte svårt, säger hon.

Du når team Ambea på ambea.stockholm@kommunal.se.