Nattpersonal ska inte förlora pengar vid utbildning

’’Ska vi verkligen förlora pengar på att delta i en utbildning dagtid som arbetsgivaren har kallat oss till?’’ Den frågan fick Kommunal sektion Halmstad från nattpersonalen på förlossningen vid Hallands sjukhus. Det visade sig att svaret på frågan är nej och därmed lyckades sektionen se till att medlemmarna fick upp till 18 000 kronor var i ersättning.

Vad var problemet?

Personalen vid förlossningen har deltagit i många kurser som exempelvis akut-, amnings- och förlossningsutbildningar. I stället för att arbeta tio timmar natt har de vid dessa tillfällen gått på kurs dagtid. Sammanlagt har det blivit många utbildningsdagar och personalen undrade om de verkligen skulle förlora ekonomiskt på att delta i utbildningar som arbetsgivaren har kallat dem till att medverka i.

Hur löstes det?

- Vi drev detta ärende för tjejerna på förlossningen. Det visar sig att i kollektivavtalet står det att det är fel att personalen ska förlora i lön. Du ska behålla lönen och om utbildningen  är högst sju kalenderdagar behåller du även din ob, berättar Charlotte Karlsson, ordförande i Kommunals sektion region Halmstad.

Vad blev resultatet?

Det slutade med att personalen fick 375 kronor per natt i ersättning.
- Arbetsgivaren köpte att vi fick gå tio år tillbaka i tiden för att korrigera missade ersättningar. Det visade sig att medlemmarna hade rätt till att få ut mellan 1500 – 18 000 kronor.

- Storleken på ersättningen beror på hur länge man har arbetat natt och hur många utbildningstillfällen som man har deltagit i.  Sektionen fick också ett halvår på sig att rätta till ifall någon medlem eventuellt har missat att få ut denna ersättning. Arbetet med detta har tagit mycket tid, men sektionen har fått väldigt mycket positiv respons från medlemmarna.

- Vi uppvaktade nattpersonalen med en fruktkorg för att de uppmärksammade denna fråga. Det blev en facklig solskenshistoria med mycket pengar utbetalade till de drabbade, säger Charlotte Karlsson.