Mitt Kommunal nummer 1 2023

Här hittar du allt du behöver för att maxa medlemskapet! Senaste nytt, bra-att-veta, inspiration och tips. Kika här i varje nummer, så lovar vi att ge dig full koll.

En barnskötare sitter med två barn.
Foto: Kommunal

Jobbar du i förskola eller skola och vill dela med dig av vad som ger dig energi?

Du som jobbar på förskolan och skolan vad är det bästa med ditt jobb; vad är det som ger dig energi på jobbet? Trots att du älskar ditt jobb blir du ibland trött att barngrupperna växer men kollegorna blir färre eller att du inte hinner få en paus för att pusta ut?
Nu vill vi höra från dig! Mejla din berättelse till oss på berattamer@kommunal.se, vad du älskar om ditt jobb och/eller vad du skulle vilja förbättra – vi vill höra allt för att lära oss mer om dig och ditt yrke.
Självklart sprider vi inte din berättelse vidare utan din tillåtelse, men kontaktar dig gärna för att höra mer om det är okej. Tack för att du delar med dig!

Nu kan du använda vår chatt för att få snabbare hjälp

Kommunals chatt, den snabbaste vägen till både svar och hjälp. Där finns svar på de vanligaste frågorna, och är också en väg in till personlig hjälp. Bemannad chatt finns mellan 08.30-15.30 med en lunchstängning. De populäraste frågorna i januari 2023 var.

• Jag vill chatta
  • Jag vill ha rådgivning
  • Hur blir jag medlem
  • Uppsägningstid på medlemskap

Du hittar chatten i form av en rosa bubbla i höger nedre hörn.

Avtalsrörelsen 2023 närmar sig med stormsteg - här får du det senaste!

Avtalsrörelsen 2023 är snart här och vill du följa med i var i processen vi är, hur ditt fackförbund ställer sig till frågor och förslag och inte minst när ditt avtal är klart, och vad det innebär - då gör du bäst i att följa Kommunal i våra sociala kanaler.
Kommunal finns både på Facebook och Instagram och där är vi först med det senaste!

Har vi rätt information om dig?

För att du ska få rätt information, behöver vi veta vad du jobbar med och var. Och hur vi bäst når dig, förstås. Det är extra viktigt nu under avtalsrörelsen 2023, när vi jobbar på att förhandla fram bättre lön och villkor åt dig.
Kolla att dina uppgifter stämmer på minasidor.kommunal.se

1 juli 2023 blir undersköterska en skyddad yrkestitel - hur påverkar det dig?

Att vara undersköterska är inte att vara vem som helst. Medlemmar i Kommunal har sen kongressen 2016 kämpat för att undersköterska ska bli en skyddad yrkestitel. Den 1 juli i år blir det äntligen verklighet! Syftet är att höja yrkets status. Det gör det även tydligare vem som får arbeta som undersköterska och patientsäkerheten blir därmed bättre.
Under våren kommer mer information. Håll dig uppdaterad på kommunal.se/skyddad-yrkestitel