Missvisande jämförelse av kostnaden för social omsorg i Lysekil
Kommunal Lysekil skriver i Lysekilsposten den 11 december 2016 att debatten om socialförvaltningen fokuserar för mycket på siffror. Brukarna är mycket nöjda med kvaliteten och det är tack vare de anställda!
Just nu pågår en debatt kring socialförvaltningens verksamheter, där det framstår som att Lysekil kostar mer än andra kommuner. Det har gjorts en utredning av ”kostnad per brukare”, där man fått fram siffror som jämförs med några andra kommuner. Utifrån den läggs nu förslag på förbättringar, effektiviseringar och eventuella neddragningar.
Hela debatten har tyvärr kommit att handla om att Lysekils sociala omsorg kostar mer jämfört med ett fåtal andra kommuner. Utredningen tar inte hänsyn till storlek eller geografisk utbredning, inte demografi, inte invånarantal eller något annat som kan vara faktiska indikationer på vad saker kostar och huruvida de är dyrare i jämförelse. Den enda gemensamma nämnaren är att vi redovisar kostnader på samma sätt.
Ingenstans i debatten väljer man heller att lyfta fram att de som får hjälp och stöd av socialförvaltningen är nöjda med den vård de får. Över 90 % är nöjda med det bemötande de får av vårdpersonalen, enligt rapporten.
Naturligtvis finns det alltid saker i en verksamhet som man kan göra bättre. Men vi kan inte känna igen oss i den negativa beskrivningen av socialförvaltningen och dess medarbetare. Medarbetarna, vars professionalism ligger till grund för brukarnas höga betyg, reduceras i debatten till siffror och stapeldiagram.
Sluta säga att ”ifall vi sparar pengar kan vi lägga dem på barn och unga inom skolan istället”. Barn och unga finns inom socialförvaltningen också. Dessa individer behöver hjälp och stöd för att finna sin plats i vårt samhälle. En hjälp och ett stöd som kräver många olika professioners insatser, vilket kostar pengar. För en del är behovet av hjälp och stöd livslångt, att förminska dessa personer till sifferdiagram och staplar är att avidentifiera och klumpa ihop dem, något som är ovärdigt vårt samhälle.
Kommunals medlemmar jobbar inom alla olika verksamheter i kommunen. De har valt sina jobb men de har inte valt villkoren för sina arbeten. Villkor som över tid försämrats avsevärt. Trots det fortsätter de att brinna för sina jobb och de väljer att stanna kvar! Men om arbetsgivaren skall kunna hitta ny personal till lediga tjänster samt att få redan anställd personal att orka, krävs det att villkoren blir bättre, något vi vet att det jobbas med på många plan.
Den debatt som nu förs av kommunens oppositionsråd är enbart fokuserad på siffror och stapeldiagram. Genom sitt agerande har han omyndigförklarat socialnämnden och socialförvaltningens tjänstemän som har ansvar för verksamheten. Som Kommunal tolkar oppositionsrådets debatt, så har han heller inget förtroende för personalen. Kommunals medlemmar gör allt de kan för att hjälpa till i den situation socialförvaltningen befinner sig i. Anställda går kort med personal och försöker hjälpas åt över alla håll och kanter för att hålla nere personalkostnaderna.
Oppositionsrådet har inget förtroende för det förändringsarbete som faktiskt pågår. Istället vill han lägga 5 miljoner på utomstående konsulter som ska komma med förslag på hur man sparar 40 miljoner. I Kommunals värld fungerar en politikerstyrd verksamhet så att politiker beslutar VAD som ska göras. HUR-frågan går över till tjänstemän att besluta om, för att vi sedan ska komma fram till det mål som politiken beslutade om. Lysekils oppositionsråd vill nu styra spelet på båda planhalvorna, vilket inte är hans roll.
Vår uppmaning till oppositionsrådet är därför att ta ett steg tillbaka. Låt nämnden, tjänstemän och Kommunals medlemmar få fortsätta sitt arbete med att leverera en god vård och omsorg till de som behöver den, till en rimlig kostnad från vår gemensamma plånbok som vi alla bidrar till efter förmåga.
Medlemmarna i Kommunal står stolta över det arbete de utför, veckans alla dagar dygnets alla timmar!
Styrelsen för Sektion Lysekil