Magi, bus och lyckorus – en familjedag med extra allt

I bästa brittsommarväder och med siktet inställt på 100 % glädje, blev Kommunal Västs familjedag på Liseberg en fullkomlig succé.

Karusell på Liseberg

Engagemang och kraft

Från tidig morgon till sen kväll arbetade ett 70-tal volontärer, bestående av förtroendevalda, anställda och medlemmar, med att göra familjedagen till en av årets bästa dagar. Och vilken dag det blev! Avdelningen vill rikta ett stort TACK till alla som hjälpte till med att göra dagen fullkomligt magisk. Och TACK till alla som kom och delade glädjen med oss denna fantastiska dag!

Volontärer på olika platser på Liseberg
Foto: Kommunal

En söndag i barnens paradis

Från det att parken öppnade klockan 10, ända fram till stängning, brusade Liseberg av glädje, värme, skratt och en underbar känsla av TILLSAMMANS!

– Vi önskar självklart att vi hade kunnat bjuda alla våra drygt 46 000 medlemmar och deras familjer på det här äventyret, säger Petra Sundbladh, projektledare för Lisebergsgruppen på avdelningen. Men för det hade vi behövt en kapacitet som Disney World har, minst. Vi får hoppas att vi kan göra om detta snart igen, och att de som inte fick gå den här gången har turen med sig då i stället.

Många besökte Liseberg för allra första gången

Lyckan hos besökarna gick inte att ta miste på, och den strålande kanske som allra mest från de medlemmar med familjer som aldrig tidigare besökt parken. – Det känns så oerhört gott i hjärtat att veta att vi genom vårt arbete lyckats "pricka in" en hel del medlemmar som aldrig tidigare kunnat besöka Liseberg, av olika anledningar. Det är en stor vinst och värt varenda svettdroppe i arbetet med det här projektet, säger Petra Sundbladh.

Barn kör radiobilar på Liseberg
Foto: Kommunal

Jag är så glad över att vi tillsammans tog beslutet att satsa på den här dagen.

Petra Sundbladh, projektledare, Lisebergsgruppen

Underhållning i toppklass

Under stora delar av dagen bjöds det på rasslande underhållning på Lilla Scenen (Polketten) – under ledning av en välkänd och proffsig programledare, som busade med både publik och artister, med mycket hjärta och värme. Allt i äkta Kommunal Väst-anda! Coverbandet Tredrag rockade loss ordentligt, och komikerna Tobias Persson och Therese McDonald bjöd på varsin humorshow. Therese, som joggade runt och snackade med medlemmar under sitt uppträdande, avslutade showen med ett fyrfaldigt leve för alla välfärdens hjältar. Så välförtjänt – tack, Therese McDonald!

Komiker som pratar i mikrofon
Foto: Kommunal

Ministerbesök och viktiga tal för framtiden

Publiken blev också peppad inför valet, av tal med Malin Ragnegård och Sveriges socialminister Lena HallengrenEgentligen skulle familjedagen ha gästats av finansminister Mikael Damberg, men som det ibland kan bli i politikens värld, så blev han tvungen att lämna sent återbud. Lena Hallengren, som ställde upp med kort varsel, vände sig direkt till alla barn i publiken och konstaterade att utan deras föräldrar – Kommunals medlemmar – skulle Sveriges välfärd helt och hållet stanna upp.

Med bara en vecka till valet talade sedan Lena Hallengren om Socialdemokraternas ambitioner för välfärden och välfärdens arbetare, bland annat det nya vallöftet om en miljardsatsning för att förändra karensavdraget. Ministern talade också om den politik regeringen drivit igenom under denna mandatperiod, såsom äldreomsorgslyftet, och berättade att de nu också vill genomföra ett barnomsorgslyft.

Malin Ragnegård och Lena Hallengren tillsammans med medlemmar
Foto: Kommunal

Efter sitt tal ville Lena Hallengren gärna hjälpa till vid vårt valtält som stod uppställt ihop med valbilen längs ett av de stora promenadstråken i parken. En av dem som jobbade på i eftermiddagshettan var Claudia Nistor-Pedrini från Göteborg.

– Det blir väldigt många möten och samtal idag, även om många som passerar såklart har siktet inställt på att åka karuseller. Många tar del av vårt valmaterial men så här pass nära valdagen försöker vi framförallt påminna så många som möjligt om hur viktigt det är att gå och rösta den 11 september, säger Claudia. Har du koll på Kommunals valrörelse

Volontärer och medlem vid Kommunal-tält
Foto: Kommunal

Västs avdelningsordförande, Sladjana Gustafsson, fanns givetvis också på plats under dagen för att träffa så många medlemmar som möjligt.

– I dagens alla möten med medlemmar, pratade vi om Kommunals valfrågor – om att slopa karensavdraget, om att vi behöver bli fler på arbetsplatserna, och om vikten av en bättre arbetsmiljö. Det var många som tog chansen att prata med både Malin Ragnegård och Lena Hallengren om just de frågorna, säger Sladjana, som är otroligt nöjd med familjedagen. – Känslan jag tar med mig från den här dagen är glädje, styrka och nyttan av medlemskapet. Vi är verkligen starka tillsammans!

Sladjana Gustafsson tillsammans med Lena Hallengren och Malin Ragnegård
Tre starka kvinnor – Sladjana Gustafsson, Lena Hallengren och Malin Ragnegård
Foto: Kommunal

Stämningen under dagen var fantastisk! Det var underbart att se alla glada medlemmar med sina familjer och vänner. Och det bästa av allt var alla lyckliga barn.

Sladjana Gustafsson, avdelningsordförande, Kommunal Väst

Lyckan hos barnen

Hur många lyckliga vuxna som än rymdes i parken denna dag, så var det kanske ändå framför alltbarnens dag – barnen som är vår framtid, som är de vi kämpar för bättre villkor i välfärden för – som är de som allra bäst förstår sig på att kaniner faktiskt kan vara gröna och två meter höga. Och om man sedan i tillägg till kaninkramar kan få bli målad som en, och därtill äta en svalkande glass emellan karusellerna, ja då är lyckan gjord.

Tre barn på Liseberg
Till vänster i bild: Nova och Eliza Melin Nydén. Till höger i bild: Wigor Birgersson.
Foto: Kommunal

Systrarna Nova och Eliza Melin Nydén var två av alla de barn som målades till små kaniner av Lisebergs personal. Tjejerna fick besöka Liseberg med sin mamma och pappa, tack vare att deras farmor, som arbetar som städerska, lyckades få biljetter till familjedagen. Eliza och Nova strålade verkligen ikapp av lycka.

Wigor Birgersson var i sin tur supernöjd med sin röda ballong, som han dansade omkring med vid Lilla Scenen, till tonerna av Tredrags goa musik. Förhoppningsvis fick Wigor även en glass av Triumfglass under dagen.

Barn, karuseller och kaniner
Foto: Kommunal

Vill du se fler bilder från familjedagen på Liseberg? Kolla in vår Facebooksida och vårt Instagramkonto.
Tack till alla som taggade bilder och inlägg i sociala medier med dagens alldeles egna tagg #familjedagkommunal.