Linda och Padmali är "Årets skyddsombud" i Göteborgs stad

Idag, 26 oktober, firas skyddsombudets dag. För första gången delas utmärkelsen ”Årets skyddsombud” ut till sex ombud inom Göteborgs Stad. Det är de fackliga organisationerna Saco, Kommunal samt Lärarförbundet som utsett två skyddsombud vardera.

Skyddsombuden spelar en stor roll för arbetsmiljöarbetet på sina arbetsplatser. De ska vaka över arbetsmiljön och samtidigt, tillsammans med ansvarig chef, driva ett långsiktigt systematiskt arbetsmiljöarbete. Rollen som skyddsombud är därför ofta en balansgång mellan arbetskamraternas berättigade krav på en god arbetsmiljö och verksamhetens förutsättningar.

Ett skyddsombud måste vara självständig, kunnig och orädd. Det är nästan alltid ett fackligt uppdrag som sköts inom ramen för det vanliga arbetet. Skyddsombudet får inga speciella förmåner och ibland kan ett skyddsombud till och med upplevas som besvärlig av arbetsgivaren, vilket kan sätta sina spår i exempelvis löneutveckling.

Kommunals båda nominerade var Padmali Polsa och Linda Ryström. Så här lyder motiveringarna:

Podmali Polsa, Daglig verksamhet Toftåsen SDF Västra Göteborg

Som skyddsombud är Podmali lyhörd och empatisk, kan samla arbetslaget och aktivt driva arbetsmiljöarbete. Podmali har förmågan att skapa förtroende, hennes arbete gör så att Kommunal uppfattas som en organisation med stor trovärdighet. Podmali deltar alltid i alla utbildningar hon blir kallad till och har varit aktiv i 20 år."

Linda Ryström, Intern Service Majorna-Linné

Linda har utmärkt sig på flera sätt som skyddsombud det senaste året. Hon är en engagerad och driven person som tar sin roll på stort allvar. Genom att engagera sina arbetskamrater på arbetsplatsen och driva frågan om hur viktigt det är med att skriva tillbud för att få förändring har hon lyckats få till en renovering i matsalen på den skola hon arbetar.

Hon har lyckats att få arbetsgivaren att förstå att hennes roll är en tillgång för arbetsgivaren för att kunna påverka arbetsmiljön vilket gör att hon och arbetsgivaren samverkar på ett bra sätt. Hon har gått de utbildningar som har krävts i hennes roll och deltar aktivt på de utvecklingsdagar hon kallas till oavsett om det är Kommunal eller arbetsgivaren som kallar."

Grattis till er båda och tack för er insats!

Är du också intresserad av att bli skyddsombud? Läs mer här!

Utmärkelsen Årets skyddsombud delades ut av kommunalrådet Tord Karlsson onsdagen den 26 oktober i Göteborgs rådhus.

Det var LO som började fira "skyddsombudets dag" 2012. Idag släppte de en rapport om de hinder som skyddsombud stöter på i sitt uppdrag, läs den här.