Lek dig trött på Kommunal festival

En av sommarens stora begivenheter för många blir Kommunal festival. Den 27 augusti slår man upp portarna till en fest för hela familjen. På arenaområdet finns då en mängd utställare, däribland Lek & luft för barn i alla åldrar.

- Vi har haft evenemang för cirka en 5 000-6 000 besökare förut. Så det här blir nog det största vi har haft, säger Tomas Olsson, platschef Kristinehamn Arena, och blickar tillbaka på Lek & lufts åtta år långa historia.

Lek och luft Tomas Olsson  Kristinehamn Arena
Tomas Olsson ser fram emot Kommunal festival den 27 augusti. Han är platschef på Kristinehamn Arena där leklandet Lek & luft finns.
Foto: Kommunal

Kommunal Västra Svealand satsar på att det ska finnas något för hela familjen. Och då passar det ypperligt att just leklandet Lek & luft finns där på plats. Det ligger inomhus i en stor lokal på 6 000 kvadratmeter.

- Vi har lokalen avdelat så att halva delen är mer för sport som innebandy, pingis, fotboll och badminton. Och på andra delen har vi hinderbanor, gladiatorerna, hoppborgar och sumodräkterna. Vi har en lekhörna för dem 1 till 5 år så att de har en lite mer avskild plats. Annars brukar barnen vara runt överallt i lokalen, säger Tomas Olsson.

Bra alternativ både för bra och dåligt väder

Lek & luft är leklandet som har öppet på alla skollov då besökarna kommer i stort antal.
- Vid sämre väder är det perfekt att ta sig hit. Och även när det är fint och riktigt varmt ute så kan det vara svalkande att ta sig inomhus och komma till oss.

Men den 27 augusti då Kommunal festival äger rum har vi beställt fint väder. Och för dem som vill finns det också ett badhus som granne till Lek & luft.

Det blir ett jättestort arrangemang där i slutet av augusti som Kommunal Västra Svelands medlemmar får ta del av.

- Vi hade Power Meet här tidigare. Då var det väl en fem-sex tusen besökare har jag för mig. Men det här slår ju det, säger Tomas Olsson.

Till arenaområdet kommer Kommunals medlemmar med familjer från avdelningens alla hörn i Värmland och Örebro län. 44 orter har man möjlighet att ta bussen ifrån!

Har du själv haft semester då så att ni orkar med lokalerna fulla av ungar under Kommunal festival äger rum?

- Då är jag utvilad och vi har full bemanning så det här ser vi fram emot, avslutar Tomas Olsson.

Lek och luft Kristinehamn Arena Översikt
Lek & luft
Tomas Olsson Lek och luft Tomas Olsson  Kristinehamn Arena
Platschef Tomas Olsson ser fram emot att Lek & luft fylls med barn i alla åldrar när Kommunal festival äger rum 27 augusti.