Kraftig ökning av Kommunals anseende

Kantar Sifo mäter årligen svenska organisationernas anseende hos allmänheten. 2020 tar Kommunal ett jättekliv framåt genom en höjning om inte mindre än 18 punkter. Förra våren, 2019, uppmätte Kommunal ett anseende på plus 4. I år landar vi på 22.

Tre medlemmar
Foto: Kommunal

Hallå där, förbundsordförande Tobias Baudin, vad är din kommentar till detta?

Jag är otroligt glad. Det är ett härligt kvitto på ett hårt och framgångsrikt lagarbete. För en stor organisation som Kommunal är allmänheten inga främlingar. Nästan alla känner någon som är medlem i Kommunal och de yrken vi organiserar är viktiga i människors vardagsliv.

2016 dök Kommunals anseende till rekordlåga -19 och det var den våren som du valdes till förbundsordförande. Hur skulle du beskriva klättringen från -19 till +22?

Den är urstark. Medlemmarna gav förbundet ett stort förändringsmandat vid kongressen 2016. Vi satte ner foten tillsammans och kunde fokusera helhjärtat på att bli en starkare fackförening, med fler medlemmar och högre medlemsnytta. Det blev startskottet för ett omfattande förändringsarbete i hela landet. Och årets anseenderesultat visar att vi rör oss i rätt riktning. Det ger verkligen energi att fortsätta resan framåt.

Kommunal har trots den starka klättringen mätningens jumboplats, hur ser du på det?

Jag är en tävlingsmänniska och ordförande för den finaste fackföreningen med de viktigaste medlemmarna. Jag tycker självklart att vi hör hemma högre upp bland noteringarna. Att ha jumbo-platsen blir en trigger för oss att fortsätta jobba stenhårt tillsammans för att öka medlemsnyttan ytterligare.