Kommunals tre prioriteringar inför S-kongressen 2017

Socialdemokraternas kongress äger rum den 8-12 april i Göteborg. Inför S-kongressen driver Kommunal tre prioriterade frågor.

Rätt till arbetskläder

Inom vård och omsorg är personalen sedan 2015 tvungen att bära arbetskläder – men arbetsgivaren är inte skyldig att bekosta dem. Bakgrunden till kravet på arbetskläder är risken för smittspridning, och tänker man efter är det ju självklart att den som t ex gör hembesök hos flera multisjuka äldre under en arbetsdag ska ha arbetskläder, och att dessa ska bytas vid behov. Lika självklart borde det vara att det är arbetsgivaren som tillhandahåller arbetskläderna. Idag är det vanligt med arbetsgivare som inte tar det ansvaret utan lägger över det på personalen. Krav på att arbetsgivarens ansvar tydliggörs i lag återfinns i en av våra motioner.

Inför legitimation för undersköterskor och ta första steget för en yrkestrappa för vårdpersonalen

Det är idag inte nationellt definierat vad som krävs för att arbeta som undersköterska och utbildningarna är en djungel. Detta gör det svårt för arbetsgivaren att bemanna korrekt och för arbetstagaren att utvecklas inom sitt yrke, både professionellt och lönemässigt. Det riskerar också patientsäkerheten. Kommunal föreslår att man ska införa legitimation för undersköterskor, och därmed inleda arbetet för en tydlig yrkesutvecklingstrappa för medlemmarna inom vård och omsorgsyrken.

Avskaffa allmän visstid

Tidsbegränsat anställda medlemmar i Kommunal vittnar om en otrygg tillvaro med få möjligheter att planera sitt liv eller känna trygghet i sin försörjning. Det påverkar deras hälsa och sociala liv mycket negativt. Trygga anställningar är nyckeln till ett starkare Sverige. Det är dags att avskaffa allmän visstidsanställning!

Kommunals närvaro på S-kongressen

Drygt 40 av totalt 350 ombud på S-kongressen representerar Kommunal. Förutom att Kommunals ordförande Tobias Baudin deltar i olika aktiviteter under kongressen har Kommunal också en monter där vi samtalar om lätt och svårt i viktiga beslutsprocesser som påverkar väldigt många människor.

Några av de politiker som deltar; Boel Godner (kommunstyrelsens ordförande i Södertälje), Katrin Stjernfeldt Jammeh (kommunstyrelsens ordförande i Malmö), Niklas Nordström (kommunalråd i Luleå), Annika Strandhäll (socialförsäkringsminister), Anders Ygeman (inrikesminister), Ylva Johansson (arbetsmarknadsminister), Anna Ekström (gymnasie- och kunskapslyftsminister).