Kommunals ordförande Tobias Baudins Första maj-tal

Årets Första maj är annorlunda. Corona-viruset har gjort det till en solidarisk handling att stanna hemma. Så istället för att ses på gator och torg över hela Sverige samlas Kommunal och firar Första maj digitalt. Här kan du läsa Tobias Baudins Första maj-tal i sin helhet.

Tobias Baudins Första maj-tal
Foto: Kommunal

Starkare välfärd för ett starkare Sverige

Det talade ordet gäller:

Idag är det första maj. En dag som alltid gett mig förnyad kraft och energi – då vi som tror på, och kämpar för, alla människors lika värde och rätt samlas och hämtar styrka hos varandra.

Dagen då vi lyfter blicken och påminner varandra om att tillsammans är vi starka. Om att vi, tillsammans, kan förändra världen.
Första maj är arbetarrörelsens dag. Och därmed årets finaste dag.

Men första maj i år är – annorlunda. Annorlunda för att det i år är en solidarisk handling att inte gå ut och demonstrera. Av omtanke stannar vi hemma och manifesterar inte våra värderingar på gator och torg. Istället demonstrerar vi idag digitalt.

Så här är mitt bidrag denna första maj.

Mitt första maj-tal år 2020.

Vänner,

Jag är alltid stolt – oerhört stolt – över att få vara förbundsordförande i Kommunal. Sveriges välfärdsarbetares fackförening.

Men i dessa dagar av allvarlig kris finns det en extra dimension. Aldrig har medlemmarnas betydelse för Sverige varit tydligare.

I kampen mot corona är det välfärdsarbetarna som står i frontlinjen. Det är vi som ser till att de avgörande funktionerna i samhället fungerar.

Vi kör bussen som tar människor till jobbet.
Vi ser till att avlopp fungerar och att rent vatten finns i kranarna.
Vi gör vårt yttersta – och räddar liv – på intensivvårdsavdelningar.
Vi, medlemmarna i Kommunal gör jobbet.

På sitt sätt precis som vanligt – men i en oerhört svår situation och ibland under extrem press.

Och plötsligt uppmärksammas detta genom den corona-pandemi som lamslagit så mycket annan verksamhet.

Vänner, det är en välförtjänt uppmärksamhet.

Ni som hört mig tala förr vet att jag brukar ha ett Palme-citat på Första maj. Men i år vill jag citera Elisabeth Antfolk, undersköterska och facklig kämpe:

”Jag är facklig, jag är arbetare och jag är för schyssta anställningsvillkor. Jag blir förundrad och uppriktigt sorgsen i hjärtat att det behövs en världsomspännande pandemi med tusentals döda människor för att vi ska börja prata schyssta anställningsvillkor och tillsvidareanställningar. Något som borde vara självklart."

Ja, visst borde det vara självklart? Välfärdens viktiga jobb måste löna sig. All den yrkesskicklighet som finns måste värdesättas.

Vi ska ha högre löner och en bra arbetsmiljö.
Vi ska ha fungerande arbetstider och trygga anställningar.
Vi ska ha heltidsarbete och pensioner det går att leva på.
Och alla ska ha tillgång till rätt skyddsutrustning.

Visst borde det vara självklart?

Men vänner – det räcker inte att ge välfärdsarbetare applåder. Det är dags för handling – inte bara fina ord. Och – det är dags för välfärden att få del av miljarderna vi samlat i ladorna.

I grund och botten handlar det ju om vilken välfärd, vilket samhälle, vilken värld vi vill ha när Corona virusets grepp om oss lättar?

Jag vet inte hur det kommer se ut när detta är över. Jag är varken ekonom eller siare. Men jag vet att: ”Samhället är människans verk. Och om något är fel kan vi ändra på det.”

Palmes ord påminner om att det är vi tillsammans som skapar samhället. Och det är dags för arbetarrörelsen att räta på ryggen och ta strid för våra värderingar i praktisk politik.

Jag tänker kämpa med allt jag har för ett samhälle där undersköterskan och läkaren jobbar sida vid sida – och har barn i samma skola.

Ett samhälle där VA-teknikern och ingenjören diskuterar vattenkvalitén – och besöker samma vårdcentral.

Ett Sverige där bussföraren och Teslaägaren bor på samma äldreboende och jämför körupplevelser vid lunchen.

Så gör välfärden Sverige starkare.
Så vi bygger ett samhälle som håller ihop.
Så blir rätten att färdas väl genom livet allas – inte någras!

Och så bygger vi en starkare framtid - tillsammans!

/Tobias Baudin

Här kan du även se talet.