Kommunals motioner antagna på Göteborgs S-distriktskongress

Två motioner skrivna av medlemmar i Kommunal fick bifall på årets kongress för Socialdemokraterna i Göteborg. Det innebär att stadens S-politiker ska driva frågorna framåt.

Yrkesutveckling på arbetstid

Den första motionen handlade om hur kommunen kan ta tillvara på bra personal inom hemtjänsten som skaffat erfarenhet av yrket, men saknar utbildning. En högst aktuell och viktig fråga med andra ord. Så här skrev Anna Skarsjö, Kommunal Askim Frölunda Högsbo i sin motion:

I Göteborg, och även i resten av landet är det stor brist på undersköterskor. Den bristen kommer öka under åren som kommer då stora pensionsavgångar väntar samtidigt som vi har en åldrande befolkning. För att möta det behovet börjar kommunerna titta på att låta andra utföra
vissa uppgifter som en undersköterska idag utför, t ex städ, tvätt och köksuppgifter. De vill anställa så kallade serviceassistenter. Det skulle innebära att antalet undersköterskor på en avdelning minskar och antalet outbildad personal ökar. Det skapas ett A och B lag, där vissa duger till att torka golv men inte vara nära de gamla. Jag önskar att Göteborgs stad väljer att gå en annan väg. Staden har lång erfarenhet av validering av kunskaper och utbildning på arbetstid.

Idag LAS-ar staden in outbildade, duktiga och för uppgiften passande vikarier. De har slitit hårt för staden till ofta usla löner. Kunde vår stad se till att låta många fler av dessa validera sin kunskap och sedan läsa de ämnen som behövs, på arbetstid så skulle vi täcka vårt behov av undersköterskor. Vi skulle som bieffekt till att vara bra arbetsgivare som erbjuder yrkesutveckling också säkra att kvalitén i vår äldreomsorg ökar. De närmast våra äldre skulle veta, inte bara vad som behöver göras, utan också varför.

-Därför yrkar jag på att S i kommunfullmäktige driver frågan om ökat anslag för yrkesutveckling på arbetstid med en första inriktning på undersköterskor.

Arbetstidsförkortning

Även Hans Hahn från Kommunal Askim Frölunda Högsbo fick stöd för sin motion som handlade om arbetstidsförkortning. Hans Hahn begärde en utredning av olika vägar för att förkorta arbetstiden till antingen 30 eller 35 timmar i veckan.

Hans Hahn lyfter i sin motion flera viktiga frågor som han vill att utredningen ska ta med, bland annat vad som händer med arbetsmiljön och arbetstiden förkortas.

• Blir det kortare dagar men stressigare?
  • Ska arbetstidsförkortningen gälla hela arbetsmarknaden eller bara den politiskt styrda?
  • Ska vi få den helt utan motprestation eller i form av exempelvis högre pensionsålder?
  • Eller kan sänkt arbetstid för äldre arbetare vara ett alternativ?
  • Vem ska betala?
  • Hur ska en arbetstidsförkortning genomföras och för vem?

Ja, det är komplex fråga. Ofrånkomligt måste en samlösning till mellan samhället, parterna på arbetsmarknaden och individen, menar Hans Hahn.

Hans Hahns motion kan läsas i sin helhet, tillsammans med alla andra som kom in till Göteborgs Socialdemokratiska partikongress, på http://www.socialdemokraterna.se/pageDirectory/692677/Motionerhemsidan.pdf