Kommunal: många skulle stått oförsäkrade om Gislaveds kommun slutat dra medlemsavgiften

I början av sommaren kom Gislavdes kommun och Nordea överens om att sluta dra fackavgiften på lönen, utan att veta att sektionen i Gislaved ägde frågan. Sektionen blev orolig att medlemmarna skulle mista sina försäkringar och handlade snabbt.

Innan semestrarna fick anställda i Gislaveds kommun besked från Nordea och kommunen att fack- och a-kassaavgifter inte kommer dras från lönen. Kommunen hade gjort en uppgörelse med Nordea utan att prata med rätt part. Kommunal äger nämligen frågan och betalar Nordea för att dra fack- och a-kassaavgiften för medlemmarna i Kommunal.

När sektionen fick reda på vad som var på gång handlade de snabbt. I medlemsavgiften ingår många försäkringar och om medlemmarna skulle glömt betala medlemsavgiften vid ett eventuellt glapp, tappar de många försäkringar och många skulle stå helt oförsäkrade.

Efter att sektionen förhalat processen över sommaren och pratat med banken, dras nu fack- och a-kassaavgiften som vanligt från lönen igen.