Jag är tacksam!

Nu är det dags för många av oss att fira jul, och jag önskar att du, vare sig du arbetar under julen eller om du är ledig, kan känna glädje, hopp och frid under denna högtid.

Hälsning från Mahlin Bergman
Foto: Kommunal

När vi nu går in i den här ljusets högtid är det svårt att inte tänka på allt som pågår runt om i världen, och som har präglat det här årets nyhetsrapporteringar; Kriget i Israel och Gaza, kriget mellan Ryssland och Ukraina, den europeiska energikrisen och den stegrande fattigdomen. Vi får aldrig glömma hur lyckligt lottade vi ändå är här i Sverige.

Även om det kan kännas tungt för oss alla ibland av olika anledningar kan jag inte låta bli att känna tacksamhet över att få bo i ett land där fred råder.

I den mörkaste av tider på året sprider julen det viktiga budskapet om ljus, värme, frid, gemenskap och hopp om en framtid med mer omtanke, medmänsklighet och kraften av att hjälpa och stödja den som behöver det. Det är för mig den viktigaste gåvan vi kan ge varandra både i juletid och alla andra av årets många dagar.

Låt oss känna frid.

Julefrid.

Vi behöver det nu.

Sen tar vi nya tag genom att organisera oss, prata, skriva, manifestera, argumentera, ge stöd för frihet och demokrati. Genom vårt gemensamma fackliga engagemang kommer vi ta oss genom alla kriser tillsammans. För när det ser som mörkast ut ska vi fortsätta påminna varandra att julens budskap är just det som är viktigt: att ljuset alltid segrar över mörkret.

Med de orden önskar jag er alla en riktigt god jul!

Och en extra varm hälsning till alla er som även denna julhelg ser till att välfärden fungerar.