Ingen ansvarsfrihet för Annelie Nordström

Kongressen beslutade följa revisorernas förslag och valde därmed att inte bevilja avgående ordförande Annelie Nordström ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret. Övriga förbundsstyrelsen beviljades ansvarsfrihet med undantag för Marcelo Rojas och Cecilia Rohdin, som suttit i styrelsen för handelsbolaget Lyran.

Flera kongressombud gick upp i talarstolen under punkten om ansvarsfrihet för förbundsstyrelsen.

Jan von Eichwald från Kommunal Väst ville inte se ansvarsfrihet för ledamöterna i styrelsen.

- Jag vill lämna dörren öppen. Det är inte Aftonbladet som ska gräva i våra papper – det ska vi själva göra.

Ann-Christin Steneryd från Kommunal Bergslagen ville att förbundsstyrelsen som helhet skulle nekas ansvarsfrihet.

- En styrelse är ett lag för mig, även om de är ansvariga individuellt. Ett lag håller ihop, då blir det konstigt att ”offra” tre personer och låta resten gå fria. Det är tydligt för mig: alla eller ingen.

Flera kongressombud framhöll Annelie Nordströms stora betydelse för att sätta Kommunal på kartan.

Fakta om omröstning om ansvarsfrihet för förbundsstyrelsen

Styrelsen har ansvar individuellt, inte kollektivt. Att bevilja ansvarsfrihet innebär att skadeståndsanmälan inte kan göras – om inte nya fakta framkommer.

Om ansvarsfrihet inte beviljas kan skadeståndsanmälan väckas inom ett år av den nya förbundsstyrelsen. Det är alltså inte en fråga för kongressen.

Beslut om ansvarsfrihet kan fattas med enkel majoritet, det vill säga 50 procent av kongressens röster.