Inga individuella löner på Nettbuss i Göteborg

Individuella löner har inte införts på Nettbuss i Göteborg, något som Svenskt Näringsliv och tidningen Trafikforum felaktigt angett.

Felaktiga uppgifter om lönemodellen på Nettbuss i Göteborg förekommer på både Trafikforums och Svenskt Näringslivs webbplatser. Individuella löner har inte införts – tarifflönerna är kvar.

- Nej, några individuella löner är det inte fråga om. Den uppgiften är ren lögn. Däremot finns hos arbetsgivaren Nettbuss en bonus utöver tariffen för Linje 100-dubbeldäckarna mellan Borås och Göteborg. Den har funnits i 4-5 år. Men det är något helt annat än individuell lön, säger Robert Darelius från Kommunal, central facklig förhandlare för Nettbuss.

Tveksamma kriterier för bonus

Det finns inget avtal om bonusen, arbetsgivaren har infört den ensidigt. Robert Darelius tycker att flera av kriterierna är tveksamma.

- Bonusen ger mer pengar än vad avtalet kräver, det säger vi inte nej till från fackligt håll. Men vissa av kriterierna skulle vi aldrig gå med på i ett avtal. Ett sådant kriterium är depåchefens omdöme, alltså att vad depåchefen tycker om dig inverkar på dina chanser att få bonuspengarna.

Svenskt Näringsliv skriver på sin webbplats att lönesystemet på Nettbuss i Göteborg är unikt. Inte heller det stämmer.

- Flygbussarna och flera andra arbetsgivare har också bonus utöver tariffen. Det har de haft i flera år, säger Robert Darelius.

Han ska nu träffa Nettbuss vd för att få svar på hur felaktigheterna om individuella löner kunnat spridas.