Heltidsresan - heldag med inspiration och framgångsrecept Västra Svealand

Utvecklingsprojektet Heltidsresan, som Kommunal och SKR driver, har pågått sedan 2016. Målet är att heltidsarbete ska bli norm inom välfärdens kvinnodominerade verksamheter. Om detta anordnade Kommunal Västra Svealand en konferens 17 november. På schemat stod bland annat egna framgångsrecept, inspiration och tips samt gästande av förbundsombudsman i Kommunal Lia Scheding.

Åsa Schützer och Susanne Rudberg från Säffle kommun
Åsa Schützer och Susanne Rudberg berättade om framgångsrecept i arbetet med heltidsresan i Säffle kommun.
Foto: Kommunal

Vi kan börja med att klargöra: ”Hälsoscheman” är inte något begrepp som finns med i de överenskommelser som fanns med när arbetet med heltidsresan påbörjades. Begreppet är något som arbetsgivaren har hittat på. Det och en hel del andra klokskaper berättade förbundsombudsman Lia Scheding som var med digitalt denna gång.

”Många tror: att gå från 75 % till 100 % är 25 % jobbigare”, säger Lia Scheding och menar på att så är inte fallet.

Så en insats vi i Kommunal behöver göra är att berätta att det istället alldeles säkert kommer innebära att det blir mer tid för återhämtning under arbetstiden, om man har en tjänstgöringsgrad på 100 %. Men för den skull bygger detta på frivillighet. ”Att tvinga in någon i heltid, nån som inte vill. Det blir inte bra”, säger Lia Scheding.

En heldag med konferens på Kristinehamn Conference Centre där ansvarig lokalombudsman för heltid som norm, Magnus Karlsson, hade fått ihop ett fint program. 19 förtroendevalda fanns på plats vilket innebär att lite fler än hälften av avdelningens kontor ute på sektionerna var representerade.

Bland annat berättade Magnus Karlsson under dagen om utvecklingen som skett i Västra Svealand. Därtill gick lokalombudsman Carina Strömberg igenom arbetsmiljö i heltidsarbete och däri tre viktiga delar i detta: kränkande särbehandling, arbetsbelastning och arbetstidens förläggning. Om detta går det att läsa i OSA-kollen (se länk sist i artikeln).

Berättade om framgångsrika exempel

Lokalt inom avdelningen är Säffle kommun en av dem som kommit längst. Inom socialförvaltningen har ett Heltidsresanprojekt pågått med projektledare Susanne Rudberg sedan 2018. Projektet påbörjades dock två år tidigare. Om detta projekt fanns Åsa Schützer och Susanne på plats för att berätta om.

Framgångsfaktorer i arbetet har varit samarbetet med Kommunal där Åsa och hennes tidigare företrädare, Maria Svärd varit bidragande. I styrgrupp är både socialchef och biträdande socialchef tillsammans med styrande i socialnämnden med. Det har förstås inte underlättat att man i Säffle kommun bytt socialchef tre gånger under denna tid.

Susanne och Åsa berättade om arbetet och framgångsfaktorer. Bland annat gick Susanne med själv och jobbade med den hemtjänstgrupp som var bland de grupper som satte sig mest på tvären. Det stötte på många motgångar och det var ändå väldigt viktigt initiativ, menar Susanne.

En framgångsfaktor var också samarbetet med HR och Löneenheten. Det har varit av stor vikt. ”Det här hade inte gått utan det samarbetet”, menar Susanne som även nämner samarbetet med arbetsplatsombuden.

Varje år får medarbetarna en gång om året önska om de vill ha sysselsättningsgrad 75 %, 85 %, 90% och/eller 100 %. Vissa har testat heltid men vill efter att ha prövat en tid gå ned till 90 %. Andra ökar succesivt tills de hamnar på heltid.

Det har inte varit det lättaste att vara projektledare för det här projektet. Ilska får man helt enkelt hantera. ”Man måste helt enkelt ha mycket skinn på näsan”, säger Susanne och lägger till. ”Chefer har varit ett stort motstånd. Och sen är det också det att många vill heller inte ha heltid”.

Nu är beslut om heltid som norm tagna i kommunen. Och i socialförvaltningen i Säffle kommun har man nu kommit överens om att vid nyanställning då är det 100 % sysselsättningsgrad som gäller.

Att orka hitta motivation

”Power from within” heter värmländska Tina Thörners föreläsning där hon berättar om sig själv och sina upplevelser i livet som utgångspunkt, men applicerar det hela på vår verklighet inom Kommunal och gång på gång frågar deltagarna, vi som Heltidsresans förkämpar, vad vårt mål är? Tina Thörner inspirerar deltagarna att visa engagemang och gång på gång plocka fram målbilden: 2024 ska alla inom de kvinnodominerade verksamheterna ha möjlighet till heltid.

Det går inte automatiskt, varken att nå målet eller att ens ha målbilden klar för sig, var och en. Men kan Tina Thörner tillslut få flyga stridsplan fast det i mitten av 1980-talet var förbjudet i Sverige, och kan Tina Thörner trots en mängd bedrövelser lyckats stå överst på prispallen i Rally-VM och kliva upp som tvåa på pallen i Dakarrallyt och sedan också få chansen av sitt fabriksteam att själv helt få välja bland världens bästa rallyförare vem hon ville köra med. Varför skulle då inte vårt mål vara möjligt?

Tina Thörner visar på en fantastisk förmåga att nå sina mål, oavsett om det är att komma på pallen i Let´s Dance eller om det gäller att få niondeklassare att gå ut med godkända betyg.

Börja med sig själv, entusiasmera omgivningen och framför allt – ha kul under arbetets gång! Hitta ”jaget”, hur ska jag se till att ha fulladdade batterier på morgonen?

Kort sammanfattat var det en programpunkt som hade att göra med att man ska hitta samma målbild och sedan bidra med sina kompetenser vi alla var och en har. Och sen komma fram till målet.

Det har bevisligen funkat för Tina.

Tips:

Webbsidan heltid.nu

OSA-kollen (Sunt arbetsliv).

Tina Thurner
Före detta rallystjärnan och mångsysslaren Tina Thörner bidrog med ett inspirerande pass.
Foto: Kommunal
Deltagarna under heldagskonferensen om Heltidsresan 17 november på KCC i Kristinehamn.
Tina Thörners inspirationsföreläsning uppskattades av deltagarna.