Håll koll på dina timmar!

De flesta kanske tänker att den lön som betalas ut stämmer och bekymrar sig inte med att kolla lönebeskedet. Gör det, det kan löna sig!

Anna Rehnlund arbetar på natten som timvikarie inom Ale kommuns äldreomsorg. I vintras var det några av hennes arbetskamrater som uppmärksammade att de fått för lite ersättning för sin obekväma arbetstid. Även Anna Rehnlund såg att hon inte fått ut OB för mer än 165 timmar, trots att hon arbetat 190 under januari månad.

Anna kontaktade sin närmaste chef som också såg att ett misstag begåtts och hon skickade frågan vidare till personalavdelningen som hanterar löneutbetalningarna. Det här var i februari och Anna har väntat sedan dess på ersättningen. Efter at den närmaste chefen gjort en hel del påstötningar på personalavdelningen, ska nu ersättningen betalas ut tillsammans med oktoberlönen.

Av en händelse nämnde Anna Rehnlund detta för en facklig företrädare från Kommunal Ale, Anette Håkansson. Hon reagerade genast på att Anna arbetat 190 timmar på en månad, 165 timmar är max när man arbetar natt. Allt utöver det är kvalificerad övertid, något som Anna också borde ha fått ersättning för.

Kommunal har drivit frågan vidare och efter att ha vunnit en tvist mot Ale kommun kommer Anna nu att få ett skadestånd på 5000 kronor, utöver den ersättning som hon väntat på sedan i vintras.

Så, poängen med den här historien – håll koll på dina arbetade timmar och på ditt lönebesked. Och kolla med Kommunal om du är osäker på att du får det du ska ha.