Förändringsarbetet fortsätter – ny lägenhetspolicy på plats

En viktig del av den åtgärdsplan som togs fram efter granskningen av Kommunal är en översyn av policys. Ökad varsamhet med medlemmarnas pengar och tillgångar ska uppnås. Kommunal har därefter bland annat antagit en ny alkoholpolicy som innebär att vi aldrig bjuder på alkohol för medlemmarnas pengar, en ny restriktiv gåvopolicy liksom avskaffande av fallskrämar för avgående personer i Kommunals ledning.

Nu är också en ny lägenhetspolicy på plats, den antogs av förbundsstyrelsen på onsdagen. Riktlinjerna innebär bland annat att lägenheter enbart ska gå till ombudsmän som flyttar till Stockholm från annan del av landet – eller till bostadskön. Dessutom förbinder sig anställda som tecknar kontrakt moraliskt till att lämna tillbaka lägenheten till Kommunal när behovet inte längre kvarstår. Styrelsen beslutade även att en utvärdering görs om ett år för att säkerställa att policyn leder till önskad förändring.