220 medlemmar slöt upp i Ale – tack för det!

Sektionsordförande Sladjana Gustavsson var rörd över att så många medlemmar kommit till det öppna mötet med Ales kommunchef Björn Järbur den 18 januari. De flesta kom för att berätta om sin orimliga arbetssituation, men en del av dem var med för att visa sin solidaritet med dem som har det tuffast på sina arbeten.

Arbetsgivaren har inte tagit Kommunal Ales skarpa kritik på allvar, utan menat att den inte är förankrad hos medarbetarna.  Gårdagens möte gjorde det väldigt tydligt att det är medlemmarna i Kommunal som står bakom fackets kritik och att läget är mycket illa på många håll i kommunen. Syftet med mötet var, enligt Sladjana Gustavsson, att komma framåt. Ingen vinner på att Kommunals medlemmar mår dåligt på jobbet, varken de själva, omsorgstagarna eller kommunen.

I närmare två timmar gick mikrofonen runt i den nästa fullsatta salen. Alla som tog till orda vittnade om kraftiga försämringar i arbetsmiljön, med början för omkring fem år sedan. Flera talare var frustrerade över att inte kunna ge sina vårdtagare/brukare, barnen på förskolan etc, vad som krävs. Vårdtagarna har det skitigt och det händer att de inte får rätt medicin vid rätt tidpunkt, en allvarlig risk för personernas liv och hälsa.

Jag tänker inte säga vad jag heter eller var jag jobbar, för det törs jag inte.

Flera medlemmar vittnade också om tystnaden på arbetsplatserna. De hade själva erfarenheter av olika problem som de fått för att de framfört kritik till sin chef. Att personalen inte vågar höja sin röst är oerhört allvarligt och får bara inte förekomma på en svensk arbetsplats år 2016. Det blir inte mindre anmärkningsvärt när arbetsgivaren är offentlig.

Äldreomsorg, förskola/skola och personlig assistans har drabbats hårdast, men även inom kommunens andra verksamheter, som sophämtning, har besparingarna varit tydliga. Att arbeta sex dagar i veckan, istället för fem som man är anställd för, hör till vanligheterna enligt en medlem inom renhållningen. Det var dock inte för egen del som han hade kommit dit, utan för att ”stötta tjejerna i vården, de har det tufft som fan”.  Lite hederlig facklig solidaritet alltså.

Kommunal Västs ordförande Eva Kärrman deltog också på mötet och kunde inte dölja sin upprördhet över att inget gjorts, trots att både chefer och politiker i Ale känt till situationen en lång tid. Det här kan inte vänta, menade Eva Kärrman och krävde svar från Björn Järbur om hur han på allvar kommer att ta tag i problemen. Det var inget som Björn Järbur kunde leverera på stående fot, utan hänvisade till att många personer måste vara med på tåget i förändringsarbetet. Det var inte ett svar som Eva Kärrman var nöjd med.

Mötet avslutade med att Sladjana Gustavsson och Björn Järbur plockade fram sina almanackor och bokade in ett första möte för att ta fram en handlingsplan och börja arbeta på riktigt med att åtgärda de många bristerna. Fortsättning följer.