Cup Kommunal

Final i Cup Kommunal 2018
Foto: Kommunal
Cup Kommunal är en distriktsturnering i fotboll för flickor 16 år, som Kommunal har sponsrat sedan 1991.

Cup Kommunal tillsammans med Caroline Jönsson

Turneringen där framtidens stjärnor möts

Fotboll är en bred sport, som engagerar många av Kommunals medlemmar. För Kommunal är det viktigt att tjejer ska få samma förutsättningar som killar att utöva sin sport. Bland spelarna i ungdomslagen finns också våra framtida medlemmar. Därför är Kommunal sedan 1991 huvudsponsor för turneringen, som arrangeras av Svenska Fotbollförbundet.

Mer information om turneringens matcher och deltagande finns på Svenska Fotbollförbundets hemsida.

Nu är det final i Cup Kommunal!

Pia Sundhage om Cup Kommunals betydelse

Damlandslagets tidigare förbundskapten Pia Sundhage berättar att hon har väldigt fina erfarenheter från Cup Kommunal.

– När jag jobbade på fotbollförbundet förra gången jobbade jag med Cup Kommunal. Jag har haft jättemycket med turneringen att göra och sett hur viktig den har varit för distrikten. Spelare kommer samman i distriktslagen och i klubblagen får man en distriktsledare. En annan grej är just att distriktet får tävla. Våra förbundskaptener letar ju spelare från dessa turneringar som förhoppningsvis kommer att representera flicklandslaget.

Chansen att tävla på högsta nivå

Pia Sundhage berättar att Cup Kommunal både är utbildning och tävling. Det är en chans för tjejerna att få tävla samtidigt som hela processen är en viktig erfarenhet längre fram i livet.

– Chansen att bli utvald, spela med andra, skapa en annan grupp och tävla på högsta nivå - den möjligheten får spelarna genom att delta på Cup kommunal.
Även långt senare i sin karriär pratar gamla fotbollsspelare och sedermera de som kommit upp A- landslaget har om att Cupen haft stor betydelse för deras framtida utmaningar, berättar Pia Sundhage.

Cup Kommunal