Fler barnskötare med fast anställning inom förskolan i Sundsvall

Nu ska fler barnskötare i Sundsvall få trygga anställningar! Det är i alle fall ambitionen i det förslag som S nu lägger fram tillsammans med Kommunal och övriga partier som sitter i majoritet i Sundsvall.

Personer står och gör tummen upp
Fatma Aksoy, Kommunal Maria Wadin, Kommunal Hans Wiklund (V), ledamot Barn- och utbildningsnämnden Olle Åkerlund (S), ordförande Barn- och utbildningsnämnden Louise Häggquist, Kommunal
Foto: SVT Västernorrland

För att stärka bemanningen i förskolan behövs både barnskötare och förskollärare. Båda yrkeskategorierna är viktiga och stärker samt kompletterar varandra . Förslaget ska möjliggöra att fler barnskötare kan tillsvidareanställas. Kommunal som varit aktiv i framtagningen av förslaget ser såklart positivt på detta eftersom det blir mer attraktivt att vara barnskötare i Sundsvall när man har större chans att få en fast anställning, detta ska också generera att personalsituationen i förskolan ska förbättras.

Idag har man ett mål inom barnomsorgen i Sundsvalls kommun att 60 procent av de anställda är utbildade förskolelärare och 40 procent barnskötare. .

Detta kommer från ett äldre tjänstemannabeslut som nu bland annat Socialdemokraterna i Sundsvalls kommun vill ändra på och klubba igenom politiskt.

Det nya målet ska istället bli 50 procent förskolelärare och 50 procent barnskötare.

Vill ge tryggare anställningar för barnskötare

Enligt Olle Åkerlund (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Sundsvall, har det tidigare beslutet om att ha 60 procent förskolelärare och 40 procent barnskötare lett till fler vikariat inom förskola.

– Det ligger inte alls i linje med det vi vill i kommunen där vi vill ha mer tillsvidareanställningar och stabilare bemanning, säger han till SVT Västernorrland.

– Man vill inte gå som vikarie i flera år utan man vill ha en tillsvidareanställning, säger Louise Häggquist, sektionsföreträdare Kommunal till SVT Västernorrland.

Beslut om det nya förslaget fattas idag torsdag 21 December i Barn- och utbildningsnämnden.