Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Vilken lön ska jag begära när jag söker nytt jobb?

Lönesamtal
Foto: Kommunal
Hur mycket lön kan du förvänta dig? Genom att kolla upp vad andra inom ditt yrke och på din arbetsplats tjänar kan du få en bra bild av löneläget. Du kan också ta hjälp av oss på Kommunal för att bena ut vad som är en rimlig lön för ditt jobb. Vi kan hjälpa dig att hitta en nivå baserat på hur länge du har jobbat och vilka kunskaper du har inom yrket.

Kom ihåg att lämna löneanspråk när du söker nytt jobb. Att berätta hur mycket du vill ha i lön har visat sig öka chanserna betydligt för att få upp lönen. Nöj dig inte bara med chefens besked – sätt en egen ribba som är i linje med lönerna inom ditt yrke.

Prata med din sektion

Våra sektioner är din lokala kontakt med Kommunal. De har koll på löner för de lokala arbetsgivarna och kan hjälpa dig att plocka fram specifik lönestatistik för din arbetsplats. Löneläget kan också skilja sig mellan om du jobbar för en privat eller offentlig arbetsgivare, eller variera beroende på var i landet du jobbar.

Din sektion kan hjälpa dig att ta reda på hur det ser ut hos dig lokalt.

Fler tips

Här hittar du fler tips för anställningsintervjun och för ditt lönesamtal.

Lön