Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller
Valet 2018
Foto: Kommunal

Val 2018

Kommunal går till val på tryggare jobb, investeringar i välfärden och satsningar som ska stärka medlemmarna ekonomiskt. Målet är en socialdemokratiskt ledd regering som sätter Kommunals frågor i främsta rummet.

I valet 2018 driver vi:

• Trygga jobb. Ordning och reda på arbetsplatsen är nödvändigt för såväl anställda som kvalitén i välfärden. Kommunal kräver därför att allmän visstidsanställning avskaffas. Nu måste tryggheten öka för vanligt folk.
  • Ökade resurser till välfärden och stopp för vinstjakt. Underbemanningen inom skola, vård och omsorg pressar till oro och sjukskrivningar. Kommunal vill se ökade investeringar i välfärden. Resurserna ska gå till fler arbetskamrater, bättre arbetsmiljö och bättre löner – inte övervinster och stora aktieutdelningar.
  • Skatteavdrag för fackföreningsavgiften och a-kassan. Trots att man jobbar, och jobbar hårt, är det tufft att få pengarna att räcka månaden ut. Starka fackföreningar kan ställa högre lönekrav i avtalsrörelsen. Kommunal kräver att skatteavdrag ska gälla för både fackavgift och a-kasseavgift.

Läs mer om frågorna vi driver i valet och varför

Till Kommunals valsajt

Läs mer i dessa dokument