Utan er, ingen skola.
Foto: Kommunal

Utan er, ingen skola!

Ni är många som ser till att hela skoldagen fungerar. Som ger elever utrymme att vara sig själva, och läraren stöd i undervisningen. Som serverar Sveriges kräsnaste gäster så att de orkar vara nyfikna hela eftermiddagen. Ni som hanterar stök och taskigt klotter, och gör skolan till en plats att trivas på. Som kommer först och går sist. Utan ert arbete blir det ingen skola. Så här vill Kommunal att skolan ska utvecklas som arbetsplats.

Utan er ingen skola

Tydligare yrkesroller

Det viktiga jobb du gör för att skapa trivsel, trygghet och arbetsro i skolan kan innebära att du under arbetsdagen förflyttar dig mellan olika arbetsuppgifter och arbetslag. Det kan leda till att din yrkesroll blir otydlig. Det är bra att det görs stora satsningar på att anställa fler i skolan, men då är det extra viktigt att yrkesrollerna är tydliga.

Tryggare anställningar

Idag kan arbetsgivarna stapla tillfälliga anställningar på varandra. Ett exempel är lärarassistenterna, där 47 % har tidsbegränsade anställningar och därför har svårt att planera sin framtid.  En tillsvidareanställning är så klart det bästa både för dig som anställd och för elevernas långsiktiga trygghet.

Rätt utbildning

Att arbeta i skolan kräver kunskap – oavsett vilken yrkesroll du har. Det är avgörande att alla som arbetar i skolan har rätt utbildning och får utveckla sitt yrkeskunnande. Kommunal vill också att utbildningarna ska vara enhetliga över hela landet.

Bra arbetsmiljö

Du som jobbar med elever ska så klart ha planeringstid, rätt till rast och tid att förbereda nästa arbetsuppgift. Om det händer att du hoppar in och täcker upp för läraren behöver även du en vikarie. Dessutom behöver ansvaret för att hitta vikarier lyftas från arbetslaget till huvudmannen.