Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Tobias Baudin

Tobias Baudin, Kommunals förbundsordförande
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Tobias Baudin valdes till Kommunals förbundsordförande vid förbundets kongress 2016. Tobias kommer från Luleå där han arbetat som maskinist. Utöver sitt engagemang i Kommunal har Tobias Baudin också varit vice ordförande på LO. Som ordförande på Kommunal betonar Tobias vikten att våga tänka nytt.

- I takt med att samhället förändras måste facket ompröva sin roll. Vi måste hitta nya sätt att locka medlemmar och utveckla den fackliga verksamheten. Det är en utmaning, men jag är övertygad om att vi ska lyckas, säger Tobias Baudin.

Ett starkare Kommunal

Kommunal organiserar omkring en halv miljon medlemmar inom 230 yrken. Det lokala och regionala arbetet är grunden i det fackliga arbetet.

- Målet är att Kommunal ska växa ordentligt med ännu fler aktiva förtroendevalda på arbetsplatserna. Med en högre organisationsgrad ökar Kommunals inflytande och våra möjligheter att teckna ännu bättre kollektivavtal förbättras, konstaterar Tobias Baudin.

Viktiga utmaningar

Med välfärden i fokus påverkar Kommunal samhällsdebatten och politiken.

- Kommunal bedriver ett aktivt opinionsarbete. Med kongressens beslut som utgångspunkt ska vi påverka samhällsdebatten på sätt som gynnar medlemmarna i Kommunal. Det är en fantastiskt rolig och viktig uppgift. Rätt till heltid, bättre arbetsmiljö och rejäla investeringar i välfärden är några av de frågor vi fokuserar på, sammanfattar Tobias Baudin.

Facklig-politisk samverkan

Kommunal har en facklig-politisk samverkan med Socialdemokraterna. Det finns en uttalad ambition om att Sverige ska styras av en socialdemokratiskt ledd regering också efter valet 2018.

– Med en s-ledd regering ökar Kommunals möjligheter att påverka samhället i en riktning som gynnar medlemmarna. Jag ser med oro på den nya höger som växer fram i Sverige idag. Sverige behöver större investeringar i välfärden, högre tillväxt och ökad framtidstro, avslutar Tobias Baudin.