Hur vet jag vilken lön jag kan begära då jag söker nytt jobb?

Det finns olika situationer som kan väcka funderingar kring vilken lön du ska ha. Ett tillfälle är då du söker nytt jobb och vill veta vilken lön som är rimlig att begära av arbetsgivaren. Faktum är att lönen för ett visst yrke kan skifta beroende på om du är anställd av en kommun, ett landsting och en privat arbetsgivare. Ibland kan lönen till och med variera mellan olika arbetsplatser hos en och samma arbetsgivare. Det finns flera olika sätt att ta reda på vilken lön som är rätt för dig i just ditt yrke, på din ort och hos en specifik arbetsgivare.

Olika sätt att ta reda på rätt lön

Sektionen kan ta fram löneuppgifter från arbetsplatsen. För att få fram så specifika löneuppgifter som möjligt, kan du som är medlem i Kommunal kontakta din sektion. Sektionen förhandlar lönerna i ditt geografiska område och har löneuppgifter om specifika arbetsgivare. De kan därför ge dig väldigt konkreta uppgifter om hur lönesättningen ser ut i ditt yrke, i en viss del av Sverige, på en viss arbetsplats.

Ta reda på om kollektivavtal finns på arbetsplatsen. Kollektivavtalet reglerar vilken lön man ska. Du kan kontakta din sektion eller Kommunal Direkt för att få veta om kollektivavtal finns på arbetsplatsen, och vad kollektivavtalet säger om lönesättningen.

Generell vägledning om lönesättning kan man få från SCB (Statistiska centralbyrån) genom deras lönedatabas. Lönedatabasen ger en genomsnittslön för ditt yrke. Viktigt att tänka på är att löneuppgifterna ofta är från föregående år, samt att yrket kan vara grupperat med andra närliggande yrken, vilket kan påverka löneuppgifterna.

Vill du ha mer specifika uppgifter än så, kan du som nämnt kontakta din sektion.