Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Nu är det billigare att vara med i facket!

Skattereduktion på fackavgiften
Foto: Kommunal
Den 1 juli 2018 återinfördes skattereduktion på fackavgiften. Det betyder att de flesta medlemmar får tillbaka 25 procent av sin medlemsavgift. Läs mer om vad som gäller nedan.

Sedan den 1 juli 2018 kan du som är medlem i facket få 25 procent skattereduktion på fackavgiften. Reduktionen gäller medlemsavgifter till Kommunal (eller annan fackförening), men inte avgifter till a-kassa. För att få reduktionen, ska din sammanlagda inbetalda fackavgift ha varit minst 400 kronor under perioden 1 juli-31 december 2018.

Bli medlem direkt!

Behöver jag som medlem ansöka om att få skattereduktion?

Nej, Kommunal (och övriga fackföreningar) tar hand om att skicka in dina kontrolluppgifter till Skatteverket. Avdraget förs sedan in automatiskt på din deklaration.

Hur stor blir min skattereduktion?

För att få en uppfattning om hur stor reduktionen är, kan vi utgå från genomsnittsavgiften per medlem. Den är 300 kr/månad. Slår man sedan ut den 25%-iga skattereduktionen på tolv månader, skulle medlemsavgiften bli 225 kr/månad. Observera att detta är ett exempel. Skattereduktionen görs på din skattedeklaration efter årets slut, och inte direkt på din månadsavgift.

Skatteverket: Får jag göra avdrag för avgiften till min fackförening?

Skatteverket: Skattereduktion för fackföreningsavgift

Medlemskapet