Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Seminarium: Skatteväxling för välfärden - en skattereform för framtiden

Seminarium - Skatteväxling för välfärden
Foto: Kommunal
Vill vi att skolan, vården och barn- och äldreomsorg ska finansieras efter förmåga och fördelas efter behov? Om svaret är ja – vad krävs av skattesystemet för att säkra god kvalitet, långsiktig finansiering och ekonomiska förutsättningar i hela landet? Kom och lyssna på Kommunals förslag till skattereform under ett seminarium den 16 oktober.

Den svenska välfärdsmodellen har, och står inför, stora utmaningar. Utmaningarna handlar om behovet av ökade resurser mot bakgrund av den demografiska utvecklingen och såväl dagens underbemanning som framtidens rekryteringsbehov. En annan aspekt är den ojämlika fördelningen av resurser inom landet.

Det är Kommunals ingång i den pågående debatten om behovet av en ny skattereform. En debatt som tagit ytterligare fart i samband med Januariavtalets fjärde punkt ”En omfattande skattereform genomförs”.

Välkommen på seminarium

Seminariet inleds med en presentation av Kommunals skattepolitiska förslag av Kommunals chefsekonom Torbjörn Dalin och statistiker Ludvig Lundstedt. Reflektion och diskussion mellan ekonomerna Anders Borg, Senior advisor Rud Pedersen och f.d. finansminister, Laura Hartman, nationalekonom och föreläsare, och Sandro Scocco, chefsekonom Arena Idé. Det följs av politiska kommentarer från Ulla Andersson (V) och Emil Källström (C).  Avslutning av förbundsordförande Tobias Baudin.

Välkommen!

När? Onsdag 16 oktober, kl 8.30–10.00

Var? Drottninggatan 71A (Playhouse Teater). Kaffe/te och frukostmacka serveras från cirka 8:10.

Anmälan: I formuläret nedan, senast tisdag 8 oktober

Program

• Kommunal presenterar – Torbjörn Dalin, chefsekonom och Ludvig Lundstedt, utredare presenterar ett förslag till skattereform för välfärd.
  • Ekonomer reflekterar – samtal mellan Anders Borg, Sandro Scocco och Laura Hartman. Laura Hartman leder samtalet.
  • Politiker kommenterar – Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson (C) och Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson (V).
  • Kommunal summerar – slutord av Kommunals förbundsordförande, Tobias Baudin

Seminariet är gratis!

Anmäl dig här senast 8/10: