Väst Västerbotten

Denna sektion tillhör avdelning Västerbotten
Sektion Väst omfattar du som är medlem och är anställd av Åsele, Dorotea, Storuman eller Vilhelmina kommun. Eller så arbetar du inom kyrkan eller hos någon privata arbetsgivare inom nämnda kommuner. Vi har fyra expeditionskontor som finns i Åsele, Dorotea, Storuman och Vilhelmina. Adressuppgifter, e-post och telefonnummer till din närmaste expedition hittar du nedan.

Åsele

Torget 6
91232 VILHELMINA
Öppettider:
Ring eller maila för att boka tid eftersom respektive expedition inte alltid är bemannad. Åsele 010-4429696, Dorotea 010-4429670, Vilhelmina 010-4429671, Storuman 010-4429672
Telefon:
Ordförande:
Jutta Schöne

Västerbotten

Våra nyheter

stipendiat

Kommunal Västerbottens stipendium för gymnasieelever 2020

Idag har Kommunal Västerbotten Sektion Syd delat ut stipendium till Suhur på vård och omsorgsprogrammet och Nazgul på Barn och fritidsprogrammet. Båda har under studietiden uppvisat bra studieresultat, initiativförmåga och personlig utveckling.

Situation i äldreomsorgen i Västerbotten är allvarlig.

Kommunal är beredda att lägga skyddsstopp. Personalen vittnar om avsaknad av personlig skyddsutrustning, information och beredskap på äldreboenden och i hemtjänsten.
Present

Facklig framgång: facklig hjälp till ett bra avslut.

Ett av Kommunal Västerbottens regionala fackliga ombud (RFO) har förhandlat med arbetsgivare så att två medlemmar fått en extra julklapp i år.
Bild på Håkan Nilsson, Kommunal Västerbottens ordförande

I huvudet på ordförande - Varför fattade jag beslut mot den kollektiva styrkan i LO!

Förra veckan var jag med och beslutade om att Kommunal ska stå utanför LO-samordningen. Inget lätt beslut som facklig företrädare, då vi alla vet att ensam inte är stark. Det är vår gemensamma styrka som gör att vi lyckats sedan fackförbunden bildades i slutet av 1800-talet. Det är den kollektiva styrkan vi pratar om när vi idag pratar varför vi alla på arbetsplatserna ska vara med i Kommunal.
Bild på Kommunal Västerbottens ordförande Håkan Nilsson

I huvudet på ordförande

Ett starkt fack är nödvändigt!
Avtalsskrivning

Kommunal och Skellefteå kommun överens om ny arbetstidsmodell

Kommunal och Skellefteå Kommun är överens om en arbetstidsmodell med möjlighet till medarbetarpåverkan för arbetsgrupper inom Vård och omsorg och Stöd och service. En liknande modell har testats i några arbetsgrupper under det senaste året. Det visar att medarbetarna ser positivt på möjligheten att vara med och påverka schemaläggningen samtidigt som de får ta eget ansvar för att det ska fungera.
Anki och Katarina sektion Öst

Facklig framgång: Intensivt fackligt arbete gav framgång - Robertsfors kommuns rehabassistent blir kvar

Kommunal Västerbotten sektion Östs medlem Anki Andersson lyckades med sektionens hjälp och intensivt arbete få Robertsfors kommun att behålla tjänsten som rehabassistent inom verksamheten.
Student tar emot stipendium

Kommunal Västerbottens stipendium delades ut i Vännäs

Den 11 juni delades Kommunal Västerbottens stipendium ut.