Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Väst

Denna sektion tillhör avdelning Öst
Sektion Väst är sektionen för dig som jobbar i Mjölby, Motala, Vadstena, Ödeshög eller Boxholm.

Sektion Väst består idag av över 5100 medlemmar i Mjölby, Motala, Vadstena, Ödeshög eller Boxholm. Vill du också vara med och göra förbättringar i arbetslivet? Har du frågor om medlemskap, arbetsvillkor eller kanske bara nyfiken på vad ett fackförbund är? Hör av dig eller kom förbi så berättar vi gärna.

Besöksadress:
Industrigatan 2
59541 MJÖLBY
Karta
Postadress:
Industrigatan 2
59541 MJÖLBY
Öppettider:
Sektionsexpeditionen i MjölbyMå 13.00-16.00 Onsdag 13-16.00 Torsdag 9.00-12.00 Fredag stängt
E-postadress:
Telefon:
Ordförande:
Åsa Holm

Öst

Våra nyheter

Bild på olika anställda på Sahlgrenska universitetsjukhuset

Kommunals medlemmar tog chansen och ställde frågor till statsministern

I onsdags besökte statsminister Stefan Löfven Sahlgrenska universitetsjukhuset och hemtjänsten i Sankt Gabrielskyrkan, där han träffade medlemmar i Kommunal och andra fackförbund. Medlemmarna lyfte sina yrken och gav sin syn på vad politiken kan göra för att förbättra deras arbetsplatser.
Han fick upprättelse tack vare facket

Fick sparken när han vände sig till Kommunal

Han blev lovad en anställning på 24 timmar i veckan. Men arbetstiden ändrades hela tiden. När Dariush Nazari, som är anställd som städare, varken fick ut sin lön eller ersättning för städmaterial han köpt, vände han sig till Kommunal. Då fick han sparken. Och upprättelse.
De fick en trygg anställning tack vare facket

Äntligen en trygg anställning

Barnskötare kan pusta ut. Förra hösten blev barn­skötarna på Österbymos två förskolor uppsagda med motiveringen att det bara skulle finnas pedagoger i verksamhet, det vill säga förskolelärare. Men Kommunal har för­handlat för sina medlemmar och nu har barnskötarna blivit fast anställda.
Ombudsman vid dator

Efter 4-års kamp fick hon 300 000 för sin arbetsskada

En brukare blev aggressiv och Angneta Adamsson hamnade i kläm och har sedan dess försökt att få skadan hon ådrog sig klassad som arbetsskada.
Lena Wallentin på Kommunal hjälper till.

Timvikarien fick fast tjänst efter flera år

Genom arbetsplatsbesök på äldreboendet Duvan i Linköping, som drivs av Attendo, kunde Kommunals företrädare Lena Wallentin konstatera att flera av timvikarierna hade arbetat på schema så länge att de hade rätt till fast anställning. Nu har Kommunal förhandlat så att tre timvikarier har fått fast anställning.
Brandmässa i Linköping

Stor brandkonferens i Linköping

Den senaste tidens hot och våld mot räddningstjänstens personal vid utryckning blir ofta påtaglig för Kommunals medlemmar. Hur påverkar storleken på personalstyrkan vid en utryckning? Det och en rad andra frågor diskuteras i dagarna tre och Kommunal finns givetvis på mässan för att svara på dina funderingar.

Facklig demokrati i sin ädlaste form

Det var en gemytlig stämning när Sektion Nordost bjöd in till Årsmöte. Många val skulle göras och i sann demokratianda yrde valsedlarna i lokalen under mötet.

En enkel analog idé ledde till pris

Hela tio stycken bidrag var nominerade att vinna det prestigefyllda priset Årets skyddsombud 2016 för Kommunal Öst. Men det var en briljant idé som tog hem priset.
Repskap Kommunal Öst

Uppsluppen stämning på representantskapet

Det var en välfylld aula på det gamla danspalatset Borgen i Norrköping på torsdagens representantskap för Kommunal Öst.
Repskap

Hedersmedlemmar är välkomna att komma på "repskap" för Kommunal Öst

Du är varmt välkommen du som är hedersmedlem till Kommunal Östs representantskap.