Väst

Denna sektion tillhör avdelning Öst
Sektion Väst är sektionen för dig som jobbar i Mjölby, Motala, Vadstena, Ödeshög eller Boxholm.

Sektion Väst består idag av över 5100 medlemmar i Mjölby, Motala, Vadstena, Ödeshög eller Boxholm. Vill du också vara med och göra förbättringar i arbetslivet? Har du frågor om medlemskap, arbetsvillkor eller kanske bara nyfiken på vad ett fackförbund är? Hör av dig eller kom förbi så berättar vi gärna.

Besöksadress:
Industrigatan 9
59541 MJÖLBY
Karta
Postadress:
Industrigatan 9
59541 MJÖLBY
Öppettider:
Pga. smittrisk gällande Corona har vi i nuläget inga fasta öppettider på våra orter (Mjölby,Motala,Vadstena,Ödeshög och Boxholm) ring 010 442 86 70 eller maila vast.ost@kommunal.se för att boka besök. Tillgänglighet må-tors 8-14 samt fre 8-12
E-postadress:
Telefon:
Ordförande:
Åsa Holm

Öst

Våra nyheter

Full rulle på nomineringsmötet!

Välbesökt nomineringsmöte i Finspång!

I Finspång hölls nyligen nomineringsmöte med ovanligt många deltagare. Hela 44 medlemmar var intresserade av att forma deras lokala Kommunals styre.
Facklig framgång i Motala

Facklig framgång: Medlem i Motala får löneökning och 15 000kr!

En facklig företrädare hälsade en nybliven medlem välkommen till Kommunal. Under samtalet kom det fram att medlemmens lön var ovanligt låg.
Bild på olika anställda på Sahlgrenska universitetsjukhuset

Kommunals medlemmar tog chansen och ställde frågor till statsministern

I onsdags besökte statsminister Stefan Löfven Sahlgrenska universitetsjukhuset och hemtjänsten i Sankt Gabrielskyrkan, där han träffade medlemmar i Kommunal och andra fackförbund. Medlemmarna lyfte sina yrken och gav sin syn på vad politiken kan göra för att förbättra deras arbetsplatser.
Han fick upprättelse tack vare facket

Fick sparken när han vände sig till Kommunal

Han blev lovad en anställning på 24 timmar i veckan. Men arbetstiden ändrades hela tiden. När Dariush Nazari, som är anställd som städare, varken fick ut sin lön eller ersättning för städmaterial han köpt, vände han sig till Kommunal. Då fick han sparken. Och upprättelse.
De fick en trygg anställning tack vare facket

Äntligen en trygg anställning

Barnskötare kan pusta ut. Förra hösten blev barn­skötarna på Österbymos två förskolor uppsagda med motiveringen att det bara skulle finnas pedagoger i verksamhet, det vill säga förskolelärare. Men Kommunal har för­handlat för sina medlemmar och nu har barnskötarna blivit fast anställda.
Ombudsman vid dator

Efter 4-års kamp fick hon 300 000 för sin arbetsskada

En brukare blev aggressiv och Angneta Adamsson hamnade i kläm och har sedan dess försökt att få skadan hon ådrog sig klassad som arbetsskada.
Lena Wallentin på Kommunal hjälper till.

Timvikarien fick fast tjänst efter flera år

Genom arbetsplatsbesök på äldreboendet Duvan i Linköping, som drivs av Attendo, kunde Kommunals företrädare Lena Wallentin konstatera att flera av timvikarierna hade arbetat på schema så länge att de hade rätt till fast anställning. Nu har Kommunal förhandlat så att tre timvikarier har fått fast anställning.
Brandmässa i Linköping

Stor brandkonferens i Linköping

Den senaste tidens hot och våld mot räddningstjänstens personal vid utryckning blir ofta påtaglig för Kommunals medlemmar. Hur påverkar storleken på personalstyrkan vid en utryckning? Det och en rad andra frågor diskuteras i dagarna tre och Kommunal finns givetvis på mässan för att svara på dina funderingar.

Facklig demokrati i sin ädlaste form

Det var en gemytlig stämning när Sektion Nordost bjöd in till Årsmöte. Många val skulle göras och i sann demokratianda yrde valsedlarna i lokalen under mötet.

En enkel analog idé ledde till pris

Hela tio stycken bidrag var nominerade att vinna det prestigefyllda priset Årets skyddsombud 2016 för Kommunal Öst. Men det var en briljant idé som tog hem priset.