Trafik

Denna sektion tillhör avdelning Sydväst
Kommunal sektion Trafik, Djur & Natur är en sektion inom Kommunal avdelning Sydväst (Jönköpings- och Hallands län).

I sektion Tarfik, Djur & Natur ingår medlemmar som jobbar på golfbanor, djursjukhus, jordbruk, pälsdjursuppfödning, fjäderfä, trädgårdsanläggning, trädgårdsodling samt ridinstruktörer och personal hos travtränare och ridhus samt personal som jobbar som bussförare, verkstadsarbetare, servicepersonal, bussvärd och förare av tyngre fordon i Jönköpings- och Hallands län. Kontakta gärna oss om du har frågor om facket, medlemsavgiften, medlemsförsäkringar eller din lön!

För att vi ska träffas behöver du anmäla ditt besök via telefon eller mail.

Besöksadress:
Klockarevägen 4
33152 VÄRNAMO
Karta
Postadress:
Klockarevägen 4
33152 VÄRNAMO
Öppettider:
Måndag, Onsdag, Torsdag 09.00 - 16.00. Tisdag, Fredag Stängt. Lunch 12.00 - 13.00
Telefon:
Ordförande:
Anders Ankarsten

Sydväst

Våra nyheter

Idag är det Hemtjänstens dag: alltså din dag om du arbetar inom hemtjänst!

Hemtjänstens dag = personalens dag

Idag Hemtjänstens dag, en dag vi anser är personalens dag. Därför uppmanar vi arbetsgivare att uppmärksamma sin personal genom följande insändare. Insändare undertecknas av sektionsordföranden i avdelning Sydväst.
Stopp för privatisering av personlig assistans i Varbergs kommun! Tack vare påverkan från Kommunal.

Facklig framgång: Stopp för privatisering av personlig assistans i Varberg

I juni 2020 fattade Socialnämnden i Varbergs kommun beslutet om att lägga ut all personlig assistans på privata arbetsgivare. Nu backar nämnden på beslutet efter påverkan från Kommunal
Yihoo, det här kallar vi facklig framgång!

Facklig framgång i Värnamo

Efter att en medlem nekats sjuklön begärde Kommunal en överläggning. Tack vare överläggningen uppdagades ett 4 år gammalt fel.
Facklig framgång i Region Halland!

FACKLIG FRAMGÅNG I REGION HALLAND

Det var redan i maj som Kommunal, genom en skrivelse till regionpolitiken, krävde en extra ersättning för de medlemmar som arbetat under coronapandemin.
Vad har din sektion gjort under den pågående pandemin?

Vad har din sektion gjort under den pågående corona-pandemin?

Det har varit en tuff vår för medlemmarna som arbetar inom Höglandet Region, Jönköping-Värnamo Region. Corona-pandemin har ställt mycket på sin spets och behovet av en stark fackförening har varit stor. Vi som har fackliga uppdrag i sektionen du tillhör har arbetat hårt för att du ska få skälig ersättning och schyssta villkor på din arbetsplats under denna pandemi. Därför har vi här gjort en sammanställning av hur arbetet sett ut under våren. Vi har arbetat med olika frågor utifrån olika områden.
Hur går det till när en Begäran om åtgärd (6:6:a) lämnas in och vad händer sen?

Tidslinje: Begäran om åtgärd, Länssjukhuset Ryhov

I maj 2020 lämnar ett skyddsombud på Länssjukhuset Ryhov in en så kallad Begäran om åtgärd till arbetsgivaren. Syftet med den är att upplysa om brister i arbetsmiljö. Målet är att arbetsgivaren ska åtgärda bristerna för att säkerställa en trygg arbetsmiljö för medlemmarna. Men hur går ett sådant arbete till och vad händer just nu?
Bildtext: Göteborgs spårvagnsförare vann striden! Porträttbild: skyddsombud Johan Kanmert

Facklig framgång: Äntligen skyddas alla Göteborgs spårvagnsförare fullt ut

Efter hot om skyddsstopp mot Göteborgs Spårvägar tisdagen den 19 maj, och därmed hot om totalt stopp i spårvagnstrafiken i Göteborg och Mölndal, enades parterna om en tidsfrist för arbetsgivaren på 24 timmar. Morgonen därpå hade Göteborgs Spårvägar åtgärdat arbetsmiljöproblemen, och skyddsstoppet kunde avblåsas.
Facklig framgång i Falkenberg!

Facklig framgång: Förskolepersonal i Falkenberg får arbetskläder.

Igår fattade barn- och utbildningsnämnden i Falkenbergs kommun om att förskolepersonal ska få arbetskläder!
Facklig framgång i Varberg för ca 700 medarbetare

Facklig framgång Ca 700 medarbetare i Varberg får bättre arbetsmiljö

Aktivt fackligt arbete har gett resultat i Varberg kommun. Nu ställer sig arbetsgivaren bakom de krav som ställts genom en så kallad Begäran av åtgärd.
Sektionsordförande May-Britt Reljaninovic tillsammans med undersköterska Lotta Roos som under mötet ger personalens bild av äldreomsorgen i Gislaveds kommun.

Sektion Gislaved/Gnosjö överlämar personalmanifest till politiker

I mars 2019 bildade Kommunal sektion Gislaved/Gnosjö en strategigrupp. Upprinnelsen var det möte för medlemmar inom socialförvaltningen som samlade över 80 personer. Under mötet formerades gruppen vars syfte var att synliggöra medlemmars vardag på jobbet. Målet: att påverka politiker och tjänstemän till att prioritera verksamheterna inom socialförvaltningen.